Harian Metro

HONDA KAYU C65

- Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi metahad@hmetto.com.my

Usaha pemilik bengkel mengenakan cat pemati (clear spray) kepada kertas pelekat tema kayu yang membaluti komponen motosikal jenis Honda

C65 membuahkan hasil memukau.

Lebih menarik apabila ia tampak bagai motosikal kayu sehingga memaku pandangan sesiapa yang melihatnya.

Pemiliknya, Hazaruddin Hamzah, 46, berkata motosikal buatan 1976 ini adalah warisan keluarga sebelum dibaik pulih dengan kos lebih RM6,000, sebahagian besarnya diguna bagi mengganti komponen asal dengan yang baru, yang kebanyakan­nya sukar diperoleh dan mahal.

Malah, ada beberapa bahagian terpaksa dipesan dari Indonesia dan Thailand.

Namun, tidak semua komponen berjaya ditemui sehingga memaksa pemilik menggabung­kan beberapa komponen motosikal lain bagi menjelmaka­n semula jentera klasik ini.

Bahagian yang paling unik adalah enjin apabila menggunaka­n nadi EX-5 manakala komponen dalamannya adalah daripada model Fame sementara kaburator daripada Honda Wave.

Rupa luaran seperti asal dengan reka bentuk kerangka menampakka­n gaya klasik jentera. Lebih memikat apabila rupa jentera kelihatan seperti diperbuat daripada kayu, namun sebenarnya adalah pelekat hiasan yang kebiasaann­ya dilekap pada dinding atau lantai.

Namun, idea pemilik untuk mencuba pada motosikal ini ternyata membuahkan hasil yang sangat unik dan menawan.

Penggunaan rim aloi Racing Boy 17 inci dengan lingkaran putih pada kedua-dua tayar menaikkan lagi imej klasik.

Bahagian tempat duduk tunggal dengan beg sandang binaan khas turut mencuri tumpuan manakala pada lengkuk palang hendal, terselit meter tambahan menggantik­an meter asal yang tidak lagi berfungsi.

Komponen seperti penyerap hentak hadapan dan belakang masih berfungsi cemerlang walaupun dimamah usia, namun diperkemas­kan dengan pelekat rekaan khas yang lebih menarik.

Antara komponen jentera diimport dari Indonesia adalah ekzos asal manakala selebihnya seperti perumah enjin, jata, penghadang lumpur dan sebagainya dibawa khas dari Thailand.

Sebagai kelainan jentera ini, beberapa komponen basikal ‘dikacuk’ seperti lampu kecil di bahagian belakang dan pemijak kaki.

 ??  ?? SPESIFIKAS­I
Honda C65 1976
Enjin: EX-5 dan Fame Kaburator:
Honda Wave
Meter:
Tempahan khas Tempat duduk:
Pelana tunggal binaan khas
Beg: Binaan khas
Rim: Racing Boy 17 inci Tema badan: Pelekat corak kayu
Aksesori: Lampu basikal dan pemijak...
SPESIFIKAS­I Honda C65 1976 Enjin: EX-5 dan Fame Kaburator: Honda Wave Meter: Tempahan khas Tempat duduk: Pelana tunggal binaan khas Beg: Binaan khas Rim: Racing Boy 17 inci Tema badan: Pelekat corak kayu Aksesori: Lampu basikal dan pemijak...
 ??  ?? ENJIN EX-5 dengan gaya tersendiri.
ENJIN EX-5 dengan gaya tersendiri.
 ??  ?? BEG sisi binaan khas.
BEG sisi binaan khas.
 ??  ?? PELANA tunggal binaan
khas.
PELANA tunggal binaan khas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia