Harian Metro

TIP SEDIA RAYA!

Jimat masa membersih, nikmati Raya dengan lebih selesa!

- Siti Zarinah Sahib sitizarina­h@hmetro.com.my

Menjelang lebaran, kaum wanitalah yang paling sibuk di dapur. Mereka bukan sahaja menyelesai­kan tugas memasak, tetapi juga memastikan persekitar­an rumah berada dalam keadaan bersih, kemas dan selesa.

Daripada bilik tidur, tandas, ruang tamu, ruang makan sehingga kepada halaman, kerja menyusun atur, membuang barang tidak perlu dan mengelap cermin kotor akan dilakukan sehingga semuanya selesai menjelang pagi Syawal.

Ini bagi meraikan tetamu datang yang bukan sahaja berada di bahagian ruang tamu sebaliknya menggunaka­n pelbagai ruang di rumah, termasuk menjengah ke dapur dan menggunaka­n tandas.

Namun begitu melunaskan semua perkara memerlukan kerajinan, dengan bantuan Mr Muscle sebenarnya aktiviti pembersiha­n menjadi lebih mudah dan cepat. Apa yang boleh anda lakukan bagi meringanka­n tugasan di rumah adalah dengan mempraktik­kan beberapa perkara di bawah, antaranya:

1. Fokus pada bahagian yang mudah dilihat

Perkara pertama yang boleh dilakukan adalah membuang debu dan kotoran pada tikar dan permaidani. Sapu bersih lantai terutama pada bahagian sofa dan kaki kerusi yang mudah berhabuk menggunaka­n Pembersih Pelbagai Guna 5-dalam-1 Mr Muscle® bagi mengembali­kan sinar pada bahagian lantai.

2. Bersihkan bilik air

Bilik air pastinya menjadi tumpuan utama ketika Aidilfitri. Jadi anda harus memikirkan untuk membersihk­an sinki, mangkuk tandas, celahan lantai dan dinding dipenuhi lumut. Walaupun ia agak memenatkan terutama dilakukan pada waktu siang namun tugasan ini menjadi lebih mudah sekiranya anda menggunaka­n rangkaian Pembersih Bilik Air Mr Muscle® untuk mendapatka­n hasil yang diinginkan.

Selepas puas menyental, anda akan dapati lantai kembali bersih dengan keharuman yang dinantinan­tikan. Anda lebih bersemanga­t meletakkan tuala dan tisu baru untuk kegunaan tetamu.

3. Bersihkan dapur

Ruang paling meriah apabila seluruh keluarga berkumpul adalah di bahagian dapur. Pastikan lantai tidak melekit, berkilat dan jauh daripada habuk. Bersihkan ketuhar, lap bahagian atas dapur, luar dan dalam peti sejuk menggunaka­n Pembersih Dapur Mr Muscle®. Ia tidak memerlukan tenaga yang banyak, selain menjimatka­n masa.

4. Pastikan rumah dalam keadaan wangi

Elakkan membiarkan sampah tidak dibuang. Pastikan setiap ruang rumah dalam keadaan menyegarka­n jauh daripada bau hapak dan busuk. Anda juga boleh meletakkan Glade Scented Gel® yang berfungsi menutupi aroma yang tidak sepatutnya. Wajah tetamu tentunya lebih gembira dan selesa ketika meraikan lebaran bersama anda sekeluarga.

 ??  ??
 ??  ?? MR MUSCLE memudahkan tugasan di rumah.
MR MUSCLE memudahkan tugasan di rumah.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia