Harian Metro

Kongsi ilmu kraf

-

Mur Azira sudah ajar lebih 8 kelas berbeza

secara dalam talian

DARI MUKA H51

Menurutnya, usahanya mewujudkan kelas pembelajar­an secara dalam talian itu sesuai dengan status dirinya yang juga isteri dan ibu kepada tiga cahaya mata.

“Segala yang terjadi pasti ada sebab dan hikmah di sebaliknya. Pada mulanya hasrat saya berhenti kerja untuk menumpukan perhatian kepada keluarga, namun siapa sangka ini masa yang tepat untuk menyalurka­n kemahiran serta ilmu yang ada dalam bidang kraf kepada orang lain.

“Ia amat menggembir­akan kerana saya sememangny­a memasang impian untuk berkongsi kemahiran dalam bidang kraf. Saya berasa lebih puas dan seronok setiap kali dapat membantu individu lain terutama apabila mereka berjaya menjana pendapatan sendiri,” katanya.

Menurutnya, sehingga kini dia sudah mengajar lebih lapan kelas berbeza secara dalam talian untuk pelbagai produk kraf antaranya beg, sulaman dan dompet kepada lebih 1,000 peserta termasuk dari Singapura dan Brunei yang terdiri daripada pelbagai bangsa juga latar belakang pendidikan.

“Saya memilih membuat kelas secara dalam talian iaitu di laman sosial Facebook dan aplikasi WhatsApp kerana ia lebih mudah, praktikal dan sesuai untuk pelbagai lapisan usia.

“Sesiapa saja boleh belajar dan buat masa ini saya amat gembira dengan sambutan diterima dan rata-rata peserta kelas melahirkan rasa puas hati dengan inti pati pengajaran yang saya lakukan,” ujarnya.

Katanya, antara senarai kelas kraf dalam talian dijalankan­nya adalah Curvy Clutch, Multi Usage Pouch/Make Up Pouch, RPH/File/Book Cover, Bento Bag/Lunch Box Bag, Daily Tote Bag, Basic Boxy Bag, Big Boxy Bag dan Reversible Pleated Tote Bag.

“Sebagai guru kraf pastinya saya mengharapk­an setiap apa yang saya kongsikan dapat diguna pakai peserta terutama untuk menjana pendapatan.

“Produk kraf ini istimewa kerana bukan semua individu mampu menghasilk­annya dan ia mendapat permintaan yang memberangs­angkan,” katanya.

KRAF SEBATI DALAM DIRI

Bukan saja sibuk mengendali­kan kelas pengajaran secara dalam talian, Azira turut menghasilk­an pelbagai produk kraf untuk menjana pendapatan.

Menurut Mur Azira, antara produk kraf dihasilkan­nya adalah kotak pensel, beg bento, beg genggam, beg alat solek, sarung buku, dompet dan sarung fail.

“Saya menyiapkan produk berdasarka­n permintaan daripada pelanggan dan terbaru saya banyak menghasilk­an produk kraf menggunaka­n fabrik batik dan permintaan­nya di luar jangkaan.

“Baru-baru ini saya menerima tempahan bekas pensel batik untuk satu projek tanggungja­wab sosial korporat (CSR) sebuah syarikat dan syukur, mereka berpuas hati dengan hasil kraf yang saya hasilkan.

“Walaupun sibuk dengan kelas dan penghasila­n produk selain menguruska­n suami juga anak, saya sedikit pun tidak rasa terbeban malah melalui hari dengan tenang dan gembira kerana dapat melakukan perkara yang diminati sejak kecil,” katanya.

Menurutnya, bidang kraf sudah sebati dengan

 ??  ?? Sebagai guru kraf pastinya saya mengharapk­an setiap apa yang saya kongsikan dapat diguna pakai peserta terutama untuk
menjana pendapatan
Sebagai guru kraf pastinya saya mengharapk­an setiap apa yang saya kongsikan dapat diguna pakai peserta terutama untuk menjana pendapatan
 ??  ?? CANTIK dan unik.
CANTIK dan unik.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia