Harian Metro

Dua beradik tak sabar beli kelengkapa­n Aidilfitri

-

Kuala Terengganu: Biarpun emas tiruan, barang perhiasan wanita itu tetap menjadi antara barangan paling laris dan mendapat sambutan meriah di Pasar Besar Kedai Payang (PBKP) di sini.

Tinjauan Harian Metro ke PBKP mendapati ramai wanita mengambil peluang ke gerai jualan barangan perhiasan emas tiruan di pasar berkenaan sehingga tidak menang tangan peniaga melayan kerenah mereka.

Pelanggan, Nor Azizah Yaakob, 43, dari Kampung Kelulut berkata, dia tidak kisah memakai barang kemas tiruan itu kerana ia lebih jimat selain tidak memberi tekanan kepada keluarga.

“Segelintir orang sanggup meminjam semata-mata untuk bergaya dengan emas pada pagi raya dan perbuatan itu tidak sepatutnya berlaku kerana ia secara tidak langsung menyusahka­n ahli keluarga terutama suami.

“Pada saya, biarpun ia tiruan tetapi ia tetap dilihat cantik dan bergaya seperti emas tulen dan paling penting ia tidak memerlukan modal yang besar.

“Saya mempunyai lima persendiri­an, syarikat korporat dan dana YSB... kami harap sumbangan ini dapat memberi keceriaan kepada mereka untuk beraya.

“Ini adalah tahun ke-20 kita anjurkan program seperti ini dan pemilihan penerima mengikut kriteria yang ditetapkan antaranya keadaan kemampuan keluarga penerima,” katanya.

Pada masa sama, Misbah berkata, pihak YSB berharap lebih banyak syarikat korporat dan badan bukan kerajaan (NGO) dapat tampil menghulurk­an sumbangan bagi membolehka­n YSB melaksanak­an program.

“Kami alu-alukan pihak lain untuk tampil menghulurk­an sumbangan bukan hanya pada musim perayaan saja kerana YSB menjalanka­n program sepanjang tahun.

“Bagi yang ingin membuat sumbangan boleh menghubung­i Bahagian Hubungan Korporat YSB di talian 04-7304112,” katanya. anak perempuan tetapi tidak semua yang meminati barang perhiasan itu. Justeru, hanya anak yang mengemarin­ya saja akan membelinya untuk digunakan pada hari raya,” katanya.

Suaminya, Halim Osman, 49, berkata, setiap kali menjelang Aidilfitri, dia sekeluarga ke PBKP untuk membeli barang persiapan raya termasuk barang perhiasan emas tiruan itu.

“Tiada salahnya memakai barangan perhiasan seperti itu, ia tetap cantik malah tidak bimbang dirompak dan hilang.

“Cuma emas itu tidak boleh digadai seperti emas tulen, hanya untuk bergaya pada hari raya. Biasanya ia tahan lama dan boleh dijadikan koleksi untuk digunakan bagi menghadiri majlis lain,” katanya.

Menurutnya, sebagai bapa dia tidak kisah menunggu lama di gerai itu semata-mata untuk memastikan isteri dan anaknya memperoleh gelang, rantai dan cincin emas tiruan sesuai untuk digayakan pada hari raya.

“Setiap wanita semestinya mempunyai naluri untuk bergaya dengan barangan perhiasan emas tulen namun kesediaan isteri dan anak menggunaka­n emas tiruan itu ialah satu pengorbana­n dan langkah penjimatan keluarga,” katanya.

 ??  ?? NOR Azizah memilih gelang emas tiruan untuk anaknya di Pasar Besar Kedai Payang.
NOR Azizah memilih gelang emas tiruan untuk anaknya di Pasar Besar Kedai Payang.
 ??  ?? TUNKU Puteri Intan Safinaz Almarhum Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah menyampaik­an duit raya kepada anak-anak yatim pada Majlis Iftar BSMM di Pejabat BSMM Bakar Bata.
TUNKU Puteri Intan Safinaz Almarhum Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah menyampaik­an duit raya kepada anak-anak yatim pada Majlis Iftar BSMM di Pejabat BSMM Bakar Bata.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia