Harian Metro

Nadal tak kuasa! Johnson miliki kelebihan enam pukulan di Terbuka AS

- AFP

 Bintang Sepanyol tidak minat atasi rekod hebat Federer

Rafael Nadal mengakui tidak berminat untuk bersaing dengan Roger Federer bagi mengatasi rekod hebat 20 gelaran Grand Slam milik musuh ketatnya itu. Nadal merangkul kejuaraan Terbuka Perancis ke-11 hasil kemenangan 6-4, 6-3, 6-2 ke atas Dominic Thiem kelmarin bagi menambah koleksi gelaran ke-17 keseluruha­n.

Dia kini hanya ketinggala­n tiga kejuaraan berbanding Federer yang berusia empat tahun lebih tua. Bagaimanap­un Nadal, 32, menyatakan dia tidak mengambil kisah mengenai perkara itu sebaliknya hanya mahu berhati-hati selepas ditimpa kecederaan sehingga tidak dapat beraksi dalam sembilan kejohanan Grand Slam.

“Saya tidak pernah mengejar

(gambar)

Los Angeles: Dustin Johnson

bakal melangkah ke Terbuka Amerika Syarikat (AS) sebagai pemain nombor satu dunia selepas memenangi Kejohanan Fedex St Jude Classic dengan kelebihan enam pukulan di sini, kelmarin.

Johnson berentap hebat sepanjang hari dengan rakan senegara, Andrew Putnam yang berkongsi kedudukan teratas kelmarin akhirnya sekadar mencatat empat bawah par 66 di lapangan TPC Southwind, di Memphis, Tennessee.

Johnson menamatkan pusingan keempat itu dengan merakam 19 bawah par untuk pungutan mata keseluruha­n 261.

“Ia sangat hebat apabila sasaran lubang ke-18 tepat ke sasaran,” kata Johnson.

“Banyak perkara bagus berlaku minggu ini. Saya memang yakin peluang di sini, pukulan saya juga semakin kemas dan tepat.”

Cabaran Putnam untuk memintas Johnson lebur apabila mencatat double-bogey pada awal saingan sekalu gus menyaksika­n Johnson selesa mendahului.

Kemenangan itu membolehka­n

(gambar)

sasaran seperti ini,” kata Nadal. “Anda tidak boleh selalu berasa kecewa jika ada orang lain mempunyai lebih banyak wang daripada anda, rumah lebih besar daripada anda, jika seseorang menang lebih banyak Grand Slam daripada anda.

“Anda tidak boleh hidup dengan perasaan seperti itu. Semestinya saya gembira jika mempunyai 20 gelaran seperti Federer selepas ini atau lebih lagi tapi itu bukan yang saya fikirkan.”

Malah tahun ini, masalah kecederaan terus menghantui Nadal apabila kecederaan pinggul menyaksika­nnya terpaksa menarik diri di suku akhir Terbuka Johnson kembali meraih ranking nombor satu dunia menjelang saingan lebih hebat di Terbuka AS yang dijadual berlangsun­g di Shinnecock Hills, New York minggu depan.

Johnson bulan lalu terlepas kedudukan teratas itu kepada Justin Thomas meskipun menguasain­ya selama 64 minggu.

Kejayaan semalam juga adalah kemenangan ke-18 Jelajah PGA buat Johnson sejak muncul juara di Kejohanan Sentry Tournament of Champions di Hawaii, Januari lalu.

“Ia sesuatu yang seronok apabila kita kembali ke pemburuan ini, menduduki ranking teratas dan mengecapi sedikit nikmatnya,” kata Johnson.

“Ia seperti sudah terlalu lama saya tidak segembira ini (sejak kemenangan terakhir), meskipun ia baru enam bulan lalu.”

Johnson dalam pada itu juga mengakui kegembiraa­nnya tidak lengkap andai gagal menakluk gelaran di Terbuka AS seperti dilalukan pada kejohanan sama ketika berlangsun­g di Oakmont pada 2016. Australia menentang Marin Cilic.

Dia terlepas saingan di Utara Amerika musim ini dan hanya kembali beraksi di gelanggang tanah liat dalam saingan Eropah.

Kelmarin, dia hampir tidak dapat meneruskan permainan pada set ketiga kerana kekejangan pada jari sehingga menjejaska­n aliran darahnya. “Ia menakutkan,” katanya.

Nadal merancang untuk kembali semua ke Paris pada 2019 dan memburu gelaran ke-12 Roland Garros.

“Sasaran saya untuk amat tinggi setiap minggu, saya rasakan permainan makin bagus,” katanya. - AFP

 ??  ?? NADAL
NADAL
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia