Harian Metro

APLIKASI SUNTING GAMBAR

- Afiq Hanif afiq_hanif@hmetro.com.my

Sengaja penulis mengabungk­an kolum

Tip &Trik dan Reviu App kali ini memandangk­an kedua-duanya ada persamaan terutama musim raya ini.

Terdapat puluhan aplikasi berkaitan suntingan fotografi sama ada di iOS atau Android yang boleh dipilih, namun perlu diingat tidak semuanya mempunyai ciri baik dan memuaskan hati.

IT@Metro mencadangk­an beberapa aplikasi yang bersesuaia­n dengan keperluan suntingan bagi telefon pintar dan paling penting menepati cita rasa pengguna di Malaysia terutama selepas berdozen foto raya dirakam.

PICSART PHOTO STUDIO

Aplikasi ini bukan saja berfungsi menyunting, tetapi ia juga membolehka­n anda berhubung dengan pengguna lain yang berkongsi hasil seni mereka.

Menariknya, gambar dirakam boleh disunting menjadi karya seni selain membenarka­n individu lain juga menyunting gambar sama menjadikan­nya lebih menarik.

Satu fungsi yang mencuri tumpuan termasuk ciri ‘Draw’ menyaksika­n pengguna boleh menconteng gambar yang ada selain ditambah dengan pelekat (sitcker) ditawarkan.

OPEN CAMERA

Jika anda mahu merakam foto, lebih baik terus menggunaka­n aplikasi yang mempunyai pelbagai fungsi seakan-akan menggunaka­n kamera DSLR.

Fungsi kamera yang boleh diubah termasuk Focus Modes, Scene Modes,

SNAPSEED

Fungsi manual dalam aplikasi ini memang hebat. Anda boleh lihat ciri Tool yang mempunyai. Tune Image, Details, Crop, Rotate, Perspectiv­e, White Balance, Brush, Selective, Healing, Vignette, Text dan Curves.

Bagi Filter atau penapis pula, terdapat Lens Blur, Glamour Glow, Tonal Contrast, HDR Scape, Drama, Grunge, Grainy Film, Vintage, Retrolux, Noir, Black&White, Frames dan Face.

Ciri menyeluruh itu sudah pasti terlalu banyak untuk diteroka, jadi apa yang anda perlu lakukan ialah mengambil sedikit masa untuk membelek satu persatu secara teliti, memang sedikit leceh, tapi hasilnya berbaloi.

Color Effects, White Balance, Iso, Exposure Compensati­on/Lock, Face Detection dan Torch.

Antara muka aplikasi ini juga lebih ringkas dan fungsi kamera ditempatka­n di bahagian kanan jika anda menggunaka­n kamera secara menegak atau bahagian atas jika anda menggunaka­n kamera telefon secara melintang.

Setakat ini, semua fungsi dalam aplikasi ini ditawarkan secara percuma. Banyak aplikasi

CYMERA

Cymera agak ringkas dan sebaik saja dibuka, ia terus memaparkan gambar terakhir yang dirakam.

Fungsinya ditempatka­n di bahagian atas termasuk Edit, Correct, Effect, Beauty dan Decorate manakala ruangan bawah lengkap dengan galeri, perkongsia­n, simpan dan kamera untuk terus merakam.

Anda juga boleh menampal ‘watermark’ di bahagian bawah kanan dengan ikon Cymera.

Menariknya mengenai aplikasi pada bahagian Beauty dengan fungsi Body, Big Eyes, Smile, Slim, Liquify, Concealer, Whitening, Softening, Hair, Make-Up dan Red Eye.

4 program

rekaan percuma

sesuai dengan keperluan suntingan bagi telefon

pintar

lain yang berada dalam App Store dan Google Play boleh diteroka, namun jika anda berminat dengan fotografi boleh mencuba pindah turun aplikasi dicadangka­n IT@ Metro.

Apatah lagi ketika berkumpul bersama keluarga atau rakan memerlukan memori yang disimpan dengan baik walaupun telefon pintar anda mungkin tidak secanggih mana.

Cuma, jangan terlalu asyik dengan telefon.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia