Harian Metro

Tauke restoran usah bersubahat

-

Kuala Lumpur: Pengusaha restoran makanan India Muslim diingatkan supaya tidak membenarka­n individu beragama Islam makan di restoran berkenaan ketika bulan Ramadan.

Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) Ayoob Khan Muhamad Yakub berkata, tidak dinafikan terdapat segelintir restoran Mamak yang membenarka­n individu beragama Islam makan ketika bulan Ramadan.

“Namun bukan hanya kedai Mamak, malah terdapat kedai makan atau restoran milik peniaga Melayu turut sama bersubahat dengan menjual makanan kepada individu beragama Islam

“Pengusaha restoran juga mungkin tersepit untuk menegur sikap pelanggan yang makan di kedai milik mereka. Ini boleh mencetuska­n ketegangan antara pengusaha dan pelanggan,” katanya.

Menurut Ayoob Khan, pengusaha bagaimanap­un perlu mengambil tindakan tegas dan tidak hanya memikirkan keuntungan semata-mata.

“Restoran Mamak menjual makanan kepada seluruh rakyat Malaysia namun pelanggan perlu menghormat­i bulan Ramadan.

“Kami (pengusaha) nak tegur kadang-kadang pun malu, tetapi mereka pula tidak malu makan di restoran,” katanya ketika ditemui.

Mengulas berhubung pelanggan yang membawa pulang makanan, Ayoob berkata, pelanggan mungkin ada sebab tersendiri untuk membungkus makanan pada waktu tengah hari.

“Kita tidak boleh menuduh pelanggan, mungkin mereka membungkus untuk anak-anak mereka atau isteri mereka.

“Namun perlu diingatkan kedai Mamak bukanlah tempat untuk pelanggan yang tidak berpuasa menjadikan lokasi ini ‘markas’ mereka,” katanya.

 ?? Ayoob Khan ?? Pengusaha restoran mungkin tersepit untuk menegur sikap pelanggan yang makan di kedai milik mereka. Ini boleh mencetuska­n ketegangan antara pengusaha dan pelanggan”
Ayoob Khan Pengusaha restoran mungkin tersepit untuk menegur sikap pelanggan yang makan di kedai milik mereka. Ini boleh mencetuska­n ketegangan antara pengusaha dan pelanggan”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia