Harian Metro

CVC Asia IV ambil alih 100% MFI

-

CVC Capital Partners Asia Fund IV (CVC Asia IV) mengumumka­n pengambil alihan 100 peratus pegangan dalam Munchy Food Industries Sdn Bhd (MFI) dan anak syarikatny­a, Munchworld Marketing Sdn Bhd.

Pengambil alihan itu selesai pada 8 Jun lalu dan menjadikan 70 peratus pegangan dalam MFI dimiliki Double-V Series Sdn Bhd, manakala baki 30 peratus pegangan oleh TAP Crunch Sdn Bhd.

Berikutan perubahan pemilikan, pasukan pengurusan, kakitangan serta sistem pengendali­an perniagaan masih dikekalkan dan diketuai Ketua Pegawai Eksekutif, Rodney Wong, yang telah menyertai Kumpulan sejak 2014.

Pengasas bersama MFI, LK Tan berkata, sebagai jenama Malaysia yang terkenal, pasukan Munchy’s bangga dengan kerja keras dan inovasi produk selama 25 tahun yang membolehka­n pihaknya berkembang menjadi perniagaan serantau yang ada hari ini.

“Terdapat banyak tawaran daripada pelabur yang berpotensi sebelum ini, tetapi visi CVC untuk jenama ini sejajar dengan identiti kami.

“Rangkaian global dan pengalaman mereka akan menjadi tidak ternilai dalam mengembang­kan jenama Munchy’s menjadi nama global - dengan pasaran baru, teknologi baru dan inovasi baru,” katanya.

Ditubuhkan pada tahun 1991, MFI mempunyai jangkauan pengedaran lebih dari 50 negara dan mempunyai lebih dari 25 tahun sejarah dalam perniagaan biskut dan konfeksi.

Produknya termasuk Munchy’s, Oat Krunch, Lexus, Muzic dan Choc-O.

Menurut Nielsen, Munchy’s mempunyai 21.5 peratus pegangan untuk pasaran biskut di Semenanjun­g Malaysia yang bernilai RM1.044 bilion pada 2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia