Harian Metro

Rezeki wangi

- Syed Ismail Syed Abu Bakar cnews@nstp.com.my

 Permintaan tinggi bunga di tanah perkuburan Islam buat penjual tak menang tangan melayan

Seperti kelazimann­ya Tanah Perkuburan Islam Jalan Perak di sini, akan menjadi tumpuan waris umat Islam khususnya mereka yang pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri dengan menziarahi kubur keluarga yang tersayang.

Selain membersihk­an persekitar­an perkuburan dan mengecat batu nisan, mereka juga menaburkan bunga di pusara termasuk membacakan ayat-ayat suci bagi mendoakan si mati agar beroleh kesejahter­aan.

Peningkata­n permintaan memberi peluang keemasan kepada penjual bunga segar, air cendana dan mawar di tepi tanah perkuburan itu yang menjadi tumpuan ribuan waris yang datang menziarahi setiap kali hari raya menjelang.

Penjual bunga, Rosina Md Hassan, 40, berkata permintaan terhadap bunga segar biasanya lebih tinggi pada musim perayaan sekali gus memberi peluang kepada peniaga sambilan sepertinya mengaut sedikit keuntungan untuk persiapan menyambut Syawal.

“Saya terpaksa mengambil cuti sebagai Penyelia Kontraktor Kebersihan di Hospital Pulau Pinang (HPP) selama seminggu bagi menjalanka­n perniagaan yang dilakukan setiap tahun bermula jam 7.30 pagi hingga 7 malam dan dua hari menjelang hari raya saya berniaga selama 24 jam sehingga pagi raya,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, Ramadan dianggap sebagai bulan rezeki kepada peniaga sepertinya dan cukup bersyukur dengan rezeki yang diterima untuk membantu menambah pendapatan bagi menyambut hari raya.

Katanya, antara jenis bunga yang dijual dan mendapat permintaan tinggi ialah ros, melor, rampai dan bunga segar tangkai selain bunga hancur yang dicampurka­n bersama dengan harga dari RM3 hingga RM10 satu plastik manakala air cendana dan mawar pula RM2 sebotol.

“Kehadiran orang ramai menyebabka­n saya tidak menang tangan dan terpaksa dibantu anak, Aidil Mastura Ismail, 23, yang terpaksa bercuti sementara dari tugas pembantu akaun,” katanya.

“Orang ramai biasanya menziarahi tanah perkuburan sejak awal puasa hinggalah satu atau dua hari sebelum perayaan menjelang,” katanya.

 ??  ??
 ??  ?? ROSINA (dua dari kiri) dibantu Aidil Mastura (kiri) melayan pelanggan membeli bunga.
ROSINA (dua dari kiri) dibantu Aidil Mastura (kiri) melayan pelanggan membeli bunga.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia