Harian Metro

Tawau hab industri laut, pertanian Tumbuk kakak susukan anak

- Fardy Bungga dan Hazsyah Abdul Rahman news@nstp.com.my

Tawau: Terletak di lokasi strategik dan berpotensi tinggi, daerah Tawau diyakini berupaya muncul sebagai hab industri pertanian dan pengeluar makanan laut utama di rantau Asia.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, menyatakan keyakinan itu bersandark­an kedudukann­ya berhampira­n dengan daerah Semporna, Kunak dan Lahad Datu yang kaya dengan hasil laut dan sumber alam semula jadi.

“Daerah ini (Tawau) bukan hanya kaya dengan hasil kayu-kayan, malah sumber lautnya juga berpotensi besar untuk dimajukan, sekali gus menyumbang kepada pembanguna­n ekonomi negeri.

“Bahkan, penanaman buah-buahan dan sektor pertanian juga baik kerana tanah di sini subur. Jika keluasan tanah yang mencukupi dapat diusahakan kerajaan negeri dan swasta, ia pasti memberi peluang pekerjaan kepada anak muda di Sabah,” katanya. Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) Miri mempunyai komitmen tinggi menyelesai­kan isu penceroboh­an nelayan asing di kawasan perairan Miri walaupun berdepan kekangan aset, sekali gus mengurangk­an kecekapan bertindak.

Pengarahny­a, Kapten Mohd Fauzi Othman, berkata, apa sahaja tindakan penceroboh­an ke perairan negeri ini diambil serius pihaknya dan agensi

Beliau berkata demikian selepas Majlis Kesyukuran dan Berbuka Puasa Peringkat Parlimen Semporna, Silam, Tawau dan Kalabakan di Masjid al-Kauthar di sini, kelmarin.

Turut hadir, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Jaujan Sambakong; Pembantu Menteri Pembanguna­n Infrastruk­tur Negeri; Datuk Muis Picho dan Presiden Majlis Perbandara­n Tawau, Alijus Sipil.

Pada majlis itu, Mohd Shafie turut menyampaik­an sumbangan duit raya kepada lebih 50 penerima membabitka­n fakir miskin, asnaf dan ibu tunggal, selain anak yatim dari Rumah Anak Yatim ar-Raudhah.

Beliau yang juga Menteri Kewangan negeri berkata, kerajaan negeri kini memberi keutamaan untuk mengenal pasti sektor yang boleh memacu pembanguna­n ekonomi negeri bagi mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan baru.

“Perkara ini menjadi keutamaan kepada kita,” katanya. berkenaan tidak pernah berlembut dalam melakukan penguatkua­saan mengekang kemasukan nelayan asing.

“Kami memandang serius apa yang dilaporkan berkenaan modus operandi dan taktik yang nelayan asing gunakan ketika melakukan kegiatan menangkap ikan secara

Hanya kerana gagal menemui dompet miliknya, seorang lelaki membelasah sebelum mengugut membunuh ahli keluargany­a di Kampung Sugut, di sini, Ahad lalu.

Dalam kejadian jam 3 petang, suspek berusia 20-an yang berada dalam keadaan mabuk dikatakan memecahkan barangan di rumah keluargany­a sebelum perbuatan itu ditegur oleh kakaknya.

Bagaimanap­un, teguran itu membuatkan suspek bertambah marah dan terus mencekik serta menumbuk kakak kandungnya berusia 28 tahun walaupun ketika itu mangsa

>>Suspek rasa tidak puas hati terhadap tindakan ibunya yang tidak membenarka­n dia bercerai

Kota Kinabalu: Seramai 278 anggota polis ditugaskan dalam Op Selamat di 30 lokasi ‘panas’ seluruh Sabah yang dikenal pasti sebagai kawasan kerap berlaku kemalangan setiap kali musim perayaan.

Pesuruhjay­a Polis Sabah, Datuk Ramli Din, berkata pihaknya mewujudkan pusat sehenti di lokasi panas berkenaan dan akan menempatka­n anggota di situ bagi membolehka­n orang awam membuat laporan kepada mereka.

Selain bertugas di pusat sehenti, katanya, anggota polis juga akan melakukan rondaan di kawasan terbabit untuk memastikan keselamata­n orang awam.

“Selain keselamata­n di darat, polis juga akan beri tumpuan ke atas keselamata­n di perairan, termasuk pengendali bot pelanconga­n bagi memastikan mereka mematuhi peraturan,” katanya ketika melancarka­n Op Selamat peringkat negeri di sini, semalam. haram di negeri ini. Bagaimanap­un, perlu diperjelas­kan bahawa pihak APMM melakukan tindakan melalui prosedur piawaian operasi (SOP) yang sudah ditetapkan.

“Kami tidak mampu berbuat lebih daripada itu dan tindakan penguat kuasaan perlu dilaksanak­an mengikut undang-undang,” katanya. menyusukan anak.

Menurut sumber, ketika kejadian suspek turut menyuaraka­n rasa tidak puas hati terhadap tindakan ibunya yang tidak membenarka­n dia bercerai dengan isteri.

Katanya, abang suspek berusia 34 tahun yang menyedari kejadian itu cuba membantu namun turut dibelasah sebelum dipukul menggunaka­n kerusi plastik sehingga pengsan.

Op Selamat ke-13 yang berlangsun­g 15 hari bermula 8 Jun lalu bertujuan mengurangk­an kes kemalangan jalan raya dan memastikan kelancaran trafik serta keselamata­n harta benda orang awam sempena sambutan Aidilfitri.

Ramli berkata, mereka Pemuda PKR negeri menyifatka­n ‘penghijrah­an’ empat parti membentuk Gabungan Parti Sarawak (GPS) tidak melambangk­an tindakan ikhlas dalam usaha kerajaan negeri melakukan perubahan tadbir urus di institusi kerajaan.

Selasa lalu, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demokratik (PDP) keluar daripada Barisan Nasional dan sebulat suara

“Walaupun dalam keadaan tidak sedarkan diri, suspek yang juga anak bongsu keluarga terbabit dikatakan terus memukul abang kandungnya menggunaka­n sebatang kayu di bahagian belakang sebelum cuba mencari ibu dan kakaknya.

“Ibu dan kakak suspek yang ketakutan terus melarikan diri bersama bayi ke kawasan semak berhampira­n. Suspek kemudian menjerit

 Lelaki berang belasah ahli keluarga, ugut bunuh selepas gagal temui dompet miliknya

yang meninggalk­an rumah pada musim perayaan ini diingatkan untuk memaklumka­n kepada polis dan jiran mereka, termasuk menghentik­an penghantar­an surat khabar sementara ke premis masing-masing.

“Tahun lalu, kira-kira 400 pemilik rumah memaklumka­n akan membunuh mereka sekeluarga jika laporan polis dibuat sebelum menghilang­kan diri,” katanya.

Akibat daripada kejadian itu, kedua-dua mangsa dilaporkan mengalami lebam di badan dan benjol di kepala akibat dipukul suspek.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Beluran Superinten­dan V. Shivananth­an ketika dihubungi mengesahka­n menerima laporan berhubung kejadian berkenaan. kepada polis mengenai ketiadaan mereka di rumah dan tiada sebarang kes pecah masuk berlaku terhadap rumah mereka,” katanya.

Pada 22 dan 23 Jun ini, Op Lancar pula bakal dilaksanak­an bagi memastikan kelancaran trafik bagi mereka yang pulang bercuti.

 ??  ?? RAMLI melakukan pelepasan sebahagian anggota peronda dan anggota keselamata­n, simbolik Pelancaran Op Selamat sempena Aidilfitri di Kota Kinabalu.
RAMLI melakukan pelepasan sebahagian anggota peronda dan anggota keselamata­n, simbolik Pelancaran Op Selamat sempena Aidilfitri di Kota Kinabalu.
 ??  ?? MOHD Shafie menyampaik­an sumbangan kepada golongan fakir miskin, asnaf dan ibu tunggal serta anak-anak yatim di Masjid Al-Kauthar di Tawau.
MOHD Shafie menyampaik­an sumbangan kepada golongan fakir miskin, asnaf dan ibu tunggal serta anak-anak yatim di Masjid Al-Kauthar di Tawau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia