Harian Metro

Martinez bimbang Belgium hilang tonggak

- AFP

 Peledak England mohon pegawai perlawanan lebih peka

Harry

Kane

mengharapk­an mutu pengadilan di Piala Dunia menjadi lebih baik sekali pun dua golnya menyelamat­kan England ketika mencatat kemenangan 2-1 ke atas Tunisia.

Kane meledak gol kemenangan pada masa tambahan di Arena Volgograd untuk memastikan skuad Gareth Southgate memungut tiga mata daripada aksi sulung Kumpulan G.

England hampir membayar harga yang mahal gara-gara penyudah tumpul pada babak pertama termasuk membenarka­n Tunisia kembali mengikat kedudukan 1-1 Sochi: Pengendali Belgium, Roberto Martinez bimbang terhadap permainan agresif pihak pertahanan lawan ke atas Eden Hazard yang boleh menyebabka­n pasukannya kehilangan ketua pasukan dan pemain bintang di Piala Dunia.

Belgium meraih kemenangan 3-0 ke atas pendatang baru, Panama di Russian Black Sea resort di Sochi dengan Dries Mertens membuka jaringan sebelum dua gol disumbangk­an Romelu Lukaku.

Bintang Chelsea, Hazard membantu gol kedua Lukaku ketika pemain Red Devils itu mengatasi babak pertama yang sukar dalam pertemuan Kumpulan G.

Tetapi perlawanan juga dicemari dengan beberapa aksi kasar dengan lima pemain Panama dilayangka­n kad kuning oleh pengadil dari Zambia, Janny Sikazwe.

“Ia cukup membimbang­kan menerusi penyudah penalti Ferjani Sassi pada minit ke-25.

Malah, pasukan dari utara benua Afrika itu mengekalka­n kedudukan itu hingga melebihi 90 minit tempoh permainan.

Tetapi apabila Harry Maguire memenangi tandukan daripada sepakan sudut dan bola yang menuju ke garisan tepi gol, ia pantas dihidu Kane yang kemudian menyambung­nya untuk memastikan kemenangan skuad Three Lions.

“Saya amat gembira dengan kesungguha­n rakan sepasukan,” kata Kane. “Mereka terus bekerja keras sehingga minit terakhir. Saya benar-benar gembira termasuk juga staf.”

Bagaimanap­un, Kane mengakui dia amat kecewa dengan beberapa keputusan pengadil, Wilmar Roldan yang tidak menghirauk­an beberapa kekasaran dilakukan pemain Tunisia terhadap dirinya.

Salah satunya adalah pertembung­an yang menyaksika­n Sassi mengasari Kane hingga terjatuh dalam kawasan kotak penalti yang kemudianny­a menjadi tajuk bualan di media sosial.

“Saya agak sedikit kecewa dengan insiden itu,” kata Kane. “Saya fikir ketika itulah VAR akan berfungsi, untuk melihat semula keputusan.

“Jika mereka fikir ia bukannya penalti, kami perlu menerima keputusan terbabit.

“Sebenarnya, saya agak bergelut sepanjang perlawanan. Saya cuba membuat beberapa kerana mungkin sebarang kekasaran boleh menyebabka­n dia cedera,” kata Martinez. “Ia tidak membimbang­kan saya jika itu cara untuk menghalang­nya.

“Semua orang dibenarkan untuk bersedia dalam perlawanan dalam acara yang anda mampu. Ia dibenarkan larian di bahagian tepi tetapi sering dihadang dengan keras.

“Sebagai pemain tidak banyak yang saya mampu lakukan. Saya cuma berharap selepas ini pengadil akan membuat keputusan yang lebih tepat.” dan ia adalah sebahagian daripada peraturan dan anda juga mempunyai risiko untuk dibuang padang.

“Kebimbanga­n saya adalah dalam salah satu kekasaran, kami akan kehilangan peluang untuk menikmati pemain berkualiti seperti Eden Hazard.

“Ia bukan untuknya saja, ia termasukla­h mana-mana pemain yang mempunyai keupayaan semula jadi untuk menggelece­k lawan. Saya harap kami bertuah dalam perkara itu.”

Hazard sendiri berkata dia terkena “hentakan ringan” ketika separuh masa pertama, namun menjelaska­n ia tidak serius.

 ??  ??
 ??  ?? HAZARD (kiri) mengambil sepakan percuma ketika menentang Panama, semalam.
HAZARD (kiri) mengambil sepakan percuma ketika menentang Panama, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia