Harian Metro

Hilang pemandanga­n membosanka­n

-

Cat dengan kesan khas juga membolehka­n corak pada dinding kelihatan

unik dan istimewa

cat dengan warna berbeza pada satu sisi ruang. Warna lebih menyerlah akan menyempurn­akan warna semula jadi di sisi lainnya dalam ruang yang sama.

Kebiasaann­ya dinding dihias dengan cat biasa tanpa sebarang motif tertentu. Menerusi sedikit kreativiti, dinding yang membosanka­n boleh tampak indah dan menawan pandangan. Oleh itu, anda boleh mencuba teknik cat dekoratif dalam rekaan untuk menonjolka­n keindahan ruangan mengikut cita rasa.

Mengecat juga lazimnya hanya menggunaka­n berus bulu atau penggelek. Tetapi sebenarnya ada banyak cara yang boleh dicuba untuk kreatif kala mengecat. Tentunya sedikit kreativiti itu, hasil cat di dinding akan lebih menarik, unik dan luar biasa.

Teknik mengecat bergantung kepada corak atau motif yang ingin dihasilkan. Jika perlu, buat corak moden atau tradisiona­l atau sekadar pola geometri pada dinding itu. Anda juga boleh menggunaka­n stensil atau tali pita untuk membantu kreativiti yang anda lakukan tampak lebih semula jadi.

Bagi memberikan efek dekoratif pada permukaan bahan, gunakanlah jenis cat dekoratif. Cat ini dapat memberikan efek pada permukaan sehingga tampak seperti tekstur bergelomba­ng, kasar, berbatu-batu atau retakretak.

Baru-baru ini, Dulux menganjurk­an bengkel warna mural menggunaka­n cat bersama media dengan kerjasama Nala Designs yang mempunyai kepakaran dalam rekaan corak yang diterjemah ke pelbagai

 ??  ?? CAT dinding dengan corak bermotif menghidupk­an
ruangan kediaman.
CAT dinding dengan corak bermotif menghidupk­an ruangan kediaman.
 ??  ?? MOTIF bunga pada dinding hasil lukisan cat menambah dekorasi ruang.
MOTIF bunga pada dinding hasil lukisan cat menambah dekorasi ruang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia