Harian Metro

Joget Langgang Branyo

-

Saksikan persembaha­n tarian asal Portugis anjuran ASWARA di Auditorium JKKN malam ini dan esok

dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN)

Wilayah Persekutua­n.

Ia berlangsun­g dua hari bermula malam ini (29 Jun) dan malam esok (30 Jun) di Auditorium JKKN Wilayah Persekutua­n, Jalan Tun H S Lee, Kuala Lumpur jam 8.30 malam.

Selain menjadi medan latihan kepada pelajar, pementasan ini bertujuan memupuk kesedaran masyarakat Malaysia supaya menghargai seni budaya negara dan mengenal pasti bila serta di mana joget ini bermula pada asalnya.

Pada masa sama, persembaha­n ini akan diselitkan dengan budaya, stail sekali gus busana yang digunakan mengikut era perkembang­annya.

Ia turut bertujuan mendedahka­n kepada masyarakat mengenai jenis tarian joget yang wujud di Malaysia, memantapka­n usaha dalam memulihara seni dan warisan bangsa serta menambahka­n pengetahua­n berkenaan seni serta budaya warisan negara.

Barisan koreografe­r yang terbabit untuk persembaha­n ini ialah Ealbie Breandent Abinus (Tandak), Douglas Philip Labadin (Tarantella), Dayang Norinah Datu Gastan (Branyo), Muhammad Nur Azammudin Tumiran (Ronggeng Melayu), Nur Farahin Omar (Joget Pahang, Joget Usik Mengusik, Joget Burung Tiong) serta Mohd Shafiq Md Yussof (Joget Senyum Memikat).

Tidak ketinggala­n, Muhamad Zakwan Hafizie Zakaria (Joget Toleh Menoleh, Joget Kasih LRT), Muhammad Syazwan Razali (Joget Selfie) dan Mohd Seth Hamzah (Joget Pucuk Pisang).

 ??  ??
 ??  ?? SESI latihan
SESI latihan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia