Harian Metro

Untung besar minat kumpul helmet

- Syazwan Msar mohdsyazwa­n@hmetro.com.my Suliman Abd Lah

 Penuntut salur laba perniagaan bantu golongan mualaf

Kuala Lumpur

Jauh dari tanah air dan perlu berdikari bagi meneruskan kelangsung­an hidup adalah antara cabaran perlu dilalui penuntut Malaysia di luar negara demi memperoleh kejayaan dalam kehidupan.

Bekas penuntut Malaysia di Auckland, New Zealand, Muhammad Afiq Mohmad

Nazari, 24, dilihat mempunyai daya ketahanan tinggi apabila mampu memiliki Ijazah Sarjana Muda Kejurutera­an Elektrikal dari Universiti Auckland dan pada masa sama memiliki agensi pelanconga­n di negara itu yang dinamakan NZMalaya sejak 2016.

Menyandang jawatan sebagai pengarah dan dalam usianya yang muda, dia satu-satunya rakyat Malaysia yang berjaya membuka agensi pelanconga­n di New Zealand.

Dia yang menamatkan pengajian pada November tahun lalu dan masih menetap di sana berkata, agensi pelanconga­n ditubuhkan itu adalah ‘pemudah bicara’ dalam menggerakk­an pertubuhan bukan kerajaan yang berperanan membantu golongan memerlukan termasuk mualaf.

“Selain memiliki agensi pelanconga­n sendiri, saya juga merupakan Ketua Cawangan Bahagian New Zealand bagi Yayasan Dana Kebajikan Muslim Malaysia.

“Yayasan ini banyak Melaka: Hobi mengumpul barangan edisi terhad khususnya yang bernilai tinggi boleh dianggap budaya di seluruh dunia.

Selain kepuasan, hobi mengumpul barangan seperti jam tangan, beg tangan, setem serta permainan menjadi suatu medium untuk menenangka­n fikiran selain menambah kenalan baharu dalam dunia sama.

Begitu juga kisah seorang pengumpul topi keledar keselamata­n dari seluruh dunia berasal dari Terengganu apabila dia berjaya menjual topi keledar pada harga RM48,000.

Kisahnya menjadi tular di laman sosial Facebook menganjurk­an program kebajikan bagi masyarakat Islam di New Zealand seperti kem musim panas, ceramah agama dan aktiviti keagamaan lain.

“Sebahagian pendapatan yang diperoleh daripada agensi pelanconga­n ini digunakan bagi aktiviti yayasan. Di New Zealand terdapat 41,000 penduduk Islam,” katanya.

Menurutnya, walaupun berada di New Zealand, dia sentiasa berhubung rapat dengan pihak yayasan di Malaysia dan akan diberitahu mengenai perkembang­an yayasan dan projek yang dilakukan.

Katanya, dia kini merangka pelbagai aktiviti dan program khusus dalam membantu serta membangunk­an masyarakat Islam di New Zealand.

“Perancanga­n pada masa depan adalah membina pusat sehenti bagi masyarakat Islam yang mempunyai kemudahan kelas pengajian, asrama, ruang baru-baru ini apabila akaun sosial miliknya Kory Cobbleston­e mendapat 445 kongsian, 166 komen daripada netizen selain menerima lebih 1,100 likes perniagaan, dewan dan tadika.

“Kami mahu memastikan masyarakat Islam di New Zealand mendapat pembelaan sewajarnya dan diberikan bantuan jika menghadapi sebarang masalah atau kesulitan,” katanya.

Selain itu, yayasan yang diuruskan Afiq juga mendapat pengiktira­fan daripada

Persekutua­n Persatuan Islam New Zealand (FIANZ) berikutan gerak kerja mereka dalam menghulurk­an bantuan serta menggerakk­an program kemasyarak­atan terutama membabitka­n remaja. dalam tempoh enam jam ketika memuat naik topi keledar edisi terhad berkenaan.

Menurut pemilik akaun laman sosial yang hanya mahu dikenali sebagai Kory, dia mendapatka­n topi keledar jenama Shoei edisi Jack berwarna kuning itu melalui seorang kenalan sebelum menjualnya kepada pengumpul barangan permotoran dari Kelantan.

Katanya, sebelum terjual, ada beberapa kenalan dan pembeli yang sanggup datang untuk melihat topi keledar berkenaan.

“Saya menyimpan topi keledar ini untuk kegunaan sendiri dan jika ada yang betul-betul berminat baru menjualnya. Alhamdulil­lah, dapat jual pada harga RM48,000 walaupun anggaran sebenar boleh mencecah RM70,000.

“Malah, pemilik baru ini masih mencari koleksi yang sama berwarna kelabu. Ia boleh dijadikan aset bagi tempoh jangka panjang,” katanya dihubungi, semalam. “Sementara menunggu kelulusan visa haji dari kerajaan Arab Saudi di Dubai, Emiriah Arab Bersatu, saya menggunaka­n masa terluang melawat dan melakukan kayuhan di Oman, baru-baru ini.

Alhamdulil­lah, semua kos penerbanga­n dan penginapan hotel ditaja seorang sahabat berasal dari Malaysia yang menetap di Dubai.

Selepas menempuh perjalanan dari Abu Dhabi ke Oman sejauh 1,000 kilometer yang mengambil masa sejam 15 minit menggunaka­n pesawat, saya disambut seorang kenalan berasal dari Malaysia, Ahmad Ridhauddee­n sebaik tiba di Lapangan Terbang Muscat.

Saya kemudian terus dibawa ke restoran milik anak kelahiran Kuala Kangsar, Perak itu yang terletak di bandar Muscat.

Restoran ini menyajikan makanan Melayu dan

Siam yang dimasak sendiri Ahmad Ridhauddee­n dan dua pembantuny­a yang juga anak Malaysia.

Mungkin sudah rezeki saya akhirnya terubat juga kerinduan terhadap masakan Malaysia apabila dapat menjamah nasi goreng dan ais kacang serta berpeluang menikmati mi goreng mamak pada keesokanny­a.

Saya berpeluang menunaikan solat Maghrib dan Isyak di Masjid Imam Nur al-Din yang berdekatan dengan hotel penginapan saya.

Rata-rata masyarakat Oman kira-kira lima juta orang berfahaman Ibadi dan Sunni.

Ramai pelajar yang bercuti sekolah pada musim panas ini dan mereka duduk beramai-ramai

 ??  ?? MUHAMMAD Afiq bersama aktivis Islam di New Zealand.
Kami mahu memastikan masyarakat Islam di New Zealand mendapat pembelaan sewajarnya”
MUHAMMAD Afiq bersama aktivis Islam di New Zealand. Kami mahu memastikan masyarakat Islam di New Zealand mendapat pembelaan sewajarnya”
 ??  ?? KORY (kiri) bergambar bersama pembeli topi keledar Shoei.
KORY (kiri) bergambar bersama pembeli topi keledar Shoei.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia