Harian Metro

Lelaki terbabit kes pukul di Dataran C180 dicari

- Hafidzul Hilmi Mohd Noor hafidzul@nstp.com.my

Kajang: Polis mengesan sekumpulan lelaki yang terbabit dalam kejadian memukul dan mencederak­an dua lelaki di Dataran C180, Balakong di sini, pada 24 Jun lalu.

Dalam kejadian sekitar jam 1 pagi itu, mangsa dan rakannya yang sedang minum dalam sebuah pub ditarik sekumpulan lelaki sebelum dipukul serta ditendang di depan premis berkenaan.

Timbalan Ketua Polis Daerah

Seramai 329 pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dalam Op Mega 3.0 yang dijalankan di sekitar ibu kota, semalam.

Dalam operasi bermula jam 2 petang itu, anggota penguat kuasa melakukan pemeriksaa­n terhadap 1,672 warga asing di Jalan Tun Perak, Jalan Pudu, Lebuh Pudu, Jalan Petaling dan Pasar Seni.

Ketua Pengarah JIM Datuk Seri Mustafar Ali berkata, operasi itu dijalankan berikutan Kajang Superinten­dan Mohd Sabri Abdullah berkata, apabila mangsa bertanya kesalahan dilakukan, suspek terbabit mendakwa mangsa mencabul kehormatan adik perempuan rakan mereka berusia 15 tahun.

“Susulan itu, polis mengesahka­n ada laporan polis dibuat gadis berusia 15 tahun terbabit namun pengadunya penamatan Program Rehiring pada tengah malam kelmarin.

“JIM menjalanka­n gerak gempur operasi secara menyeluruh bagi memburu PATI dan majikan yang masih berdegil untuk mengambil pekerja yang sah melalui Program Rehiring yang disediakan dulu.

“Langkah tegas ini perlu diambil bagi mengatasi masalah lambakan PATI di negara ini,” katanya dalam sidang media selepas tamat operasi itu. Mustafar berkata, sejak 1 Januari lalu hingga kelmarin, JIM sudah menahan 19,969 PATI daripada pelbagai warganegar­a di seluruh Malaysia.

“Daripada jumlah itu, JIM tidak mahu meneruskan siasatan kerana kes yang berlaku adalah cubaan cabul turut mengenakan tindakan undang-undang terhadap 536 majikan yang menggaji PATI.

“Sehingga semalam (kelmarin) kami sudah mendakwa 9,854 PATI, manakala selebihnya akan didakwa dalam masa terdekat,” katanya.

Beliau berkata, daripada jumlah keseluruha­n PATI yang ditahan warga Indonesia adalah tangkapan paling tinggi iaitu seramai 6,871.

“Diikuti warga Bangladesh seramai 3,935, Filipina (2,011) dan Myanmar (1,990).

“Kerajaan tidak akan berkomprom­i dengan mana-mana pihak dalam memastikan majikan dan pekerja mematuhi undang-undang negara,” katanya. demi keselamata­n diri.

“Selain itu, gadis terbabit tidak mahu tindakan undang-undang diambil kerana keselamata­n dirinya serta untuk makluman rakan serumahnya,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Katanya, kejadian cubaan cabul itu berlaku ketika teman lelaki gadis terbabit tiada di rumah dan rakan serumah lain cuba mencabulny­a namun gagal selepas mangsa sempat melepaskan diri.

Sabri berkata, susulan itu, kes berkenaan diklasifik­asikan sebagai tiada tindakan lanjut.

“Bagaimanap­un, ketika ini pihak kami masih menjalanka­n siasatan berhubung kes belasah yang berlaku di Balakong selain memburu kumpulan suspek yang membelasah lelaki terbabit.

“Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan atas kesalahan melakukan rusuhan di tempat awam,” katanya.

Sebelum ini, video dua lelaki dibelasah sekumpulan lelaki di Balakong, tular dalam laman sosial sejak dua hari lalu.

 Warga asing diperiksa imigresen di sekitar ibu kota berikutan penamatan Program Rehiring

 ??  ?? PEKERJA asing yang diperiksa dalam Ops Mega 3.0 yang dijalankan sekitar Jalan Petaling, Lebuh Pudu dan Jalan Tun Perak, semalam.
PEKERJA asing yang diperiksa dalam Ops Mega 3.0 yang dijalankan sekitar Jalan Petaling, Lebuh Pudu dan Jalan Tun Perak, semalam.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia