Harian Metro

Pitana galas tugas besar

-

Moscow: Nestor Pitana dari Argentina akan menjadi pengadil final Piala Dunia antara Perancis dan Croatia, umum FIFA semalam.

Pitana, bekas pelakon yang sudah mengadili empat perlawanan termasuk aksi pembuka tirai kejohanan membabitka­n tuan rumah Russia dan

Arab Saudi serta Perancis-Uruguay pada suku akhir, akan ditugaskan untuk perlawanan di Stadium Luzhniki.

Beliau akan dibantu dua lagi pembantu pengadil dari Argentina, Hernan Maidana dan Juan Pablo Belatti. Pengadil Belanda, Bjorn Kuipers akan menjadi pegawai pertanding­an

(gambar)

London: Chelsea mengesahka­n mereka sudah ‘bercerai’ dengan pengurus mereka, Antonio Conte selepas hanya dua tahun pengendali dari Itali itu menguruska­n pasukan.

“Chelsea dan Antonio Conte sudah bersetuju untuk membawa haluan masing-masing,” menurut pasukan dari London itu menerusi laman web rasminya.

“Kami mengucapka­n selamat maju jaya kepada Antonio untuk kariernya pada masa hadapan.”

Conte meninggalk­an pasukan itu sebagai pengurus yang memiliki peratusan kemenangan terbaik dengan 65.1 peratus dalam sejarah pasukan itu bagi era Liga Perdana Inggeris.

Sepanjang dua tahun bersama Blues, bekas bos Juventus itu merangkul kejuaraan Liga Perdana pada musim sulungnya pada 2017 sebelum memenangi Piala FA musim lalu.

Conte yang masih memiliki kontrak setahun dilihat ‘membunuh diri’ selepas tidak lagi mendapat kepercayaa­n pemain dan lembaga pengarah apabila mengharung­i kempen liga yang kurang yang turut dibantu seorang lagi pengadil dari Belanda, Erwin Zeinstra.

Selain menyaksika­n kemenangan buat Perancis, Pitana turut mengendali­kan perlawanan apabila

Croatia menewaskan memberangs­angkan.

Teknik latihan keras turut menimbulka­n rasa kurang senang dalam kalangan pemain senior dan beliau mengetepik­an lembaga pengarah berdasarka­n layanannya kepada pemain Sepanyol, Diego Costa.

Beliau juga sering mengkritik Denmark pada aksi 16 terakhir menerusi penentuan penalti.

Satu lagi perlawanan yang diadili pengadil berusia 43 tahun itu di Russia adalah kemenangan Sweden ke atas Mexico 3-0 pada aksi peringkat kumpulan.

Sewaktu Piala Dunia Brazil 2014, beliau mengadili empat perlawanan. Aksi terakhir adalah kekalahan Perancis 0-1 kepada Jerman pada suku akhir.

Bagi perlawanan penentuan tempat ketiga antara Belgium dan England di Saint Petersburg malam ini, FIFA memilih pengadil Iran, Alireza Faghani. - AFP pengurusan selepas mereka gagal membeli pemain terkemuka.

Bekas jurulatih Napoli, Maurizio Sarri dikatakan menjadi pilihan untuk menggantik­an Conte selepas jawatannya di Napoli diisi oleh bekas pengendali Chelsea, Carlo Ancelotti. - Agensi

 ??  ??
 ??  ?? CONTE memegang Piala FA yang dimenangi Chelsea pada Mei lalu.
CONTE memegang Piala FA yang dimenangi Chelsea pada Mei lalu.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia