Harian Metro

Rugi RM100,000 ‘SAYA BUKAN IBU MERHANA’

-

turin untuk memohon kad pengenalan bagi meneruskan persekolah­an.

Walaupun nama ibu gadis itu sama dengan namanya, Shirla berkata, dia tidak pernah mengenali, mahupun mempunyai ikatan dengan bapa kandung gadis itu.

“Suami saya hanya Lennon Egedius Sipaul dan sejak berkahwin pada 2001, kami dikurniaka­n dua anak dan seorang anak saya sebaya dengan gadis itu.

“Apa yang ingin saya jelaskan, saya tidak pernah bersuami selain Lennon, apatah lagi mempunyai anak yang bukan daripada suami saya,” katanya ketika ditemui di sini, kelmarin.

Shirla yang bekerja sebagai jurujual hartanah berkata, dia hanya menyedari perkara itu selepas menerima keratan akhbar Harian Metro daripada pelanggann­ya melalui aplikasi WhatsApp.

“Sejak itu, kenalan dan pelanggan bertanya saya mengenainy­a kerana nama ibu gadis yang tertulis pada berita itu sama dengan nama saya.

“Saya tidak mahu memanjangk­an perkara ini, tetapi perlu saya beritahu perkara sebenar supaya orang ramai tidak buruk sangka terhadap saya dan keluarga,” katanya.

Shirla berkata, selepas mengetahui perkara itu, dia dan suami membuat laporan di Jabatan Pendaftara­n Negara (JPN) dan polis selain menemui peguam.

“Saya harap pihak berwajib mencari jalan penyelesai­an. Penyelamat (BBP) Mudi Pangeran berkata, sebaik menerima panggilan jam 9.22 pagi, sebuah jentera dan kenderaan Unit Ini kerana apa yang saya musykil bagaimana nama, umur dan bangsa dua individu itu sama.

“Lebih pelik, sijil kelahiran milik gadis itu tertulis ibunya keturunan Kadazan namun dia diiktiraf bukan warganegar­a,” katanya.

Mengulas lanjut, Shirla berkata, dia pernah kehilangan kad pengenalan selepas beg duitnya disamun di Ibu Pejabat Pos Kota Kinabalu pada 1998.

Dia berharap JPN menyiasat kerana berlaku salah faham mengenai identitiny­a ketika mendaftar sijil kelahiran anak pertama pada Penyelamat dan Paramedik (EMRS) bersama 11 anggota serta pegawai BBP Keningau dikejarkan ke lokasi.

 Wanita rimas dikait dengan remaja cari ibu kandung

2002 dipercayai kemungkina­n kad pengenalan­nya digunakan individu lain.

Pada 11 Julai lalu, Merhana dilaporkan mencari ibu kandungnya, Shirla Fanny Maturin yang terpisah sejak tujuh tahun lalu manakala bapanya meninggal dunia pada 2011.

Selepas bapa meninggal dunia, Merhana dijaga ibu dan bapa angkatnya yang juga sepupu arwah bapanya sejak berusia lapan tahun namun masalah timbul apabila keluarga angkat remaja itu tidak dapat memohon kad pengenalan kerana tiada dokumen ibu.

 ?? Shirla Fanny Maturin ?? SHIRLA menunjukka­n laporan polis yang dibuatnya. Saya tidak pernah bersuami selain Lennon, apatah lagi mempunyai anak yang bukan daripada suami saya”
Shirla Fanny Maturin SHIRLA menunjukka­n laporan polis yang dibuatnya. Saya tidak pernah bersuami selain Lennon, apatah lagi mempunyai anak yang bukan daripada suami saya”
 ??  ?? PENGHUNI rumah cuba memadam api menggunaka­n baldi berisi air dalam kebakaran di Kampung Bahagia, semalam.
PENGHUNI rumah cuba memadam api menggunaka­n baldi berisi air dalam kebakaran di Kampung Bahagia, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia