Harian Metro

Cadang jajaran laluan atas

-

Kuala Lumpur: Pemantau Malaysia Baru beranggapa­n tindakan polis menghalang mereka berarak ke Parlimen bagi menyatakan sokongan kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V sebagai menyekat kebebasan bersuara seperti dilaungkan kerajaan Pakatan Harapan.

Presidenny­a, Datuk Lokman Noor Adam berkata, pihaknya percaya tindakan polis menyekat mereka adalah atas arahan daripada kerajaan berikutan kegagalan pihak berkuasa itu memaklumka­n sekatan dilakukan mengikut akta apa.

“Pada hari ini (semalam), tujuan kita berhimpun adalah berarak secara aman ke persimpang­an Parlimen bagi menyatakan sokongan kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V serta institusi diraja yang kini dikeji serta dihina sesetengah pihak tanpa pembelaan.

“Namun, kita kecewa apabila tujuan baik ini dihalang polis yang gagal menyatakan sebab atau atas akta apa kami dihalang biarpun perhimpuna­n memenuhi Akta Perhimpuna­n Aman 2012,” katanya ketika menghubung­kan Stesen Melawati dan Stesen Bandar Anggerik melalui rezab zon penampan Seksyen 15, selain membina stesen LRT3 di Jalan Gergaji 15/14, Shah Alam.

Cadangan laluan atas itu bertujuan memenuhi keperluan pengangkut­an awam penduduk bahagian selatan Lebuh Raya Persekutua­n.

Pengerusi MPPZ2 Datuk Salamon Selamat berkata, laluan berkenaan bagi menggantik­an cadangan Prasarana menggunaka­n laluan atas yang melalui Persiaran Sukan - Bulatan

Sukan - Persiaran Hishamuddi­n berhimpun di kawasan meletak kereta 50 meter dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di sini.

Lokman berkata, pihaknya percaya punca mereka dihalang itu atas arahan kerajaan sekarang.

“Kita sudah berbincang dengan polis dan berjanji perarakan ini diadakan secara aman dan sudah memaklumka­n - Bulatan Kayangan - Persiaran Dato Menteri menuju ke Stesen Bandar Anggerik.

“Laluan ini dibantah keras oleh semua persatuan penduduk di Seksyen 9, 10, 11, 12 dan 13 kerana ia melalui tengah kawasan penempatan rendah dan sederhana yang sudah matang dan mengakibat­kan kesesakan lalu lintas.

“Selain itu, laluan berkenaan turut mengurangk­an keberkesan­an trafik di nadi pentadbira­n kerajaan negeri, memperlaha­nkan urusan perniagaan dan komersial di pusat bandar serta menghalang pandangan ke arah ikon Shah Alam seperti Masjid Negeri dan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor,” katanya.

Beliau berkata demikian di Kelab Shah Alam di sini, semalam.

Sementara itu, ia memenuhi tuntutan akta perhimpuna­n aman, tapi tetap tidak mendapat kebenaran.

“Ini jelas satu bentuk pencabulan hak kebebasan bersuara yang sebelum ini lantang disebut Pakatan Harapan sebelum memenangi pilihan raya,” katanya.

Menurut Lokman, pihaknya boleh merempuh sekatan Setiausaha JKLRT3-MPPZ2 Zaini Ithnin A Rajak berkata, penduduk sudah melakukan kajian mendalam dari pelbagai sudut sebelum mengemukak­an laluan cadangan baru dan berharap kerajaan mempertimb­angkan cadangan alternatif bagi kesejahter­aan penduduk.

Katanya, 200,000 penduduk bakal terjejas jika Persiaran Hishamuddi­n ditutup bagi pembinaan LRT3 dalam tempoh empat tahun dan cadangan laluan LRT3 yang bersebelah­an Istana Kayangan di Seksyen 12 juga tidak sesuai.

Dalam pada itu, Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga Seksyen 9 Azrul Affendi berkata, jika kerajaan meneruskan cadangan laluan atas dari Seksyen 13 ke Stesen Bandar Anggerik, ia dibantah penduduk termasuk mengambil tindakan undang-undang. dilakukan polis, namun mengambil jalan terbaik untuk akur dengan keputusan polis tidak membenarka­n mereka berarak.

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim berkata, pihaknya mengenal pasti penganjur dan akan memanggil mereka dalam masa terdekat. Walaupun beberapa nama kini disebut-sebut untuk dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Slim River Datuk Khusairi Abdul Talib meletak jawatan itu kurang seminggu selepas Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan tetapi masih belum ada kata putus mengenainy­a.

Aktivis perfileman dan penggiat seni tanah air mahu jawatan itu digalas individu yang tiada kepentinga­n dalam politik dan tanggungja­wab itu sewajarnya diterajui ‘orang filem’ sendiri kerana mereka lebih faham permasalah­an industri perfileman tempatan.

Berikutan itu, beberapa nama yang dipetik untuk mengisi kekosongan jawatan itu termasuk Datuk Rahim Razali, Datuk Yusof Haslam, Othman Hafsham, Hassan Mutalib dan

Sharifah Amani.

Ketika dihubungi,

Othman bersetuju Pengerusi FINAS dilantik dalam kalangan orang seni tetapi beliau secara peribadi tidak berminat menyandang tugas itu dan menyifatka­n jawatan itu adalah ‘kerusi panas’.

 ??  ?? LOKMAN (tengah) dihalang polis untuk bergerak ke hadapan Bangunan Parlimen untuk membuat perhimpuna­n aman.
LOKMAN (tengah) dihalang polis untuk bergerak ke hadapan Bangunan Parlimen untuk membuat perhimpuna­n aman.
 ??  ?? SALAMON
SALAMON

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia