Harian Metro

Teknologi baharu urus hutan

- Mohd Roji Kawi mdroji@nstp.com.my

Teknologi terkini dimanfaatk­an bagi memperheba­tkan usaha untuk membantera­s kegiatan pembalakan haram di negeri ini.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan berkata, operasi pencegahan yang dilaksanak­an Sarawak Forestry Corporatio­n (SFC) dan Jabatan Hutan Sarawak (JHS) dengan bantuan agensi penguatkua­saan lain kini dibantu teknologi seperti

serta

dron.

Katanya, pihaknya yakin penggunaan teknologi itu yang dikendalik­an pegawai penguat kuasa berwibawa akan memastikan hutan di negeri ini terus terpelihar­a seterusnya membantera­s kegiatan pembalakan haram.

“Hasil usaha berterusan agensi berkaitan bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini, sebanyak 44 kes pembalakan haram disiasat hasil rampasan 6,697 meter padu balak haram yang dirampas dengan royalti bernilai RM435,287.

“Daripada jumlah itu, satu kes selesai pendakwaan di mahkamah, manakala 26 kes tiada suspek dan 17 kes dalam siasatan manakala dalam tempoh sama, empat pembalak haram dikenakan tindakan penjara 10 bulan,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pembanguna­n Bandar dan Sumber Asli negeri berkata demikian dalam ucapan penggulung­an kementeria­nnya pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak di sini, semalam.

 Laksana operasi guna alatan terkini banteras kegiatan pembalakan haram di Sarawak

 ??  ?? AWANG Tengah (tengah) ketika tiba di Persidanga­n Hari Ketujuh Dewan Undangan Negeri Sarawak Petra Jaya Kuching.
AWANG Tengah (tengah) ketika tiba di Persidanga­n Hari Ketujuh Dewan Undangan Negeri Sarawak Petra Jaya Kuching.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia