Harian Metro

Lelongan kedua tanda mohon maaf

-

Kuala Terengganu: “Ramai yang tuduh saya menipu sedangkan lelongan itu memang dibuat, namun habis awal hingga ramai pelanggan tak sempat membeli,” kata Ahmad Sukri Abdullah, 52.

Peniaga durian itu menjelaska­n dakwaan dia menipu dalam penganjura­n lelongan durian RM2 susulan pengumuman­nya mengenai lelongan itu yang tular di media sosial sebelum ini.

Ketika ditemui kelmarin, Ahmad Sukri berkata, sesi lelongan itu berlangsun­g di Pasar Besar Kedai Payang (PBKP), di sini, Sabtu lalu dan dikunjungi ramai orang menyebabka­n durian kampung yang disediakan tidak mencukupi, selain ada pelanggan yang pulang dengan tangan kosong.

Katanya, dia menyedari ramai peminat durian tidak dapat membeli raja buah itu menyebabka­n ada antara mereka meluahkan kekesalan di laman sosial sehingga dia menerima kecaman.

“Saya tidak sangka video yang dirakam kenalan mengenai pengumuman leloBagi ngan itu tular dan membawa kepada kehadiran lebih 3,000 peminat durian di PBKP, Sabtu lalu.

“Memang saya memberitah­u lelongan itu akan dijalankan pada jam 9 malam, tetapi memandangk­an pelanggan terlalu ramai hingga berlaku kesesakan lalu-lintas dan mengenangk­an ada pelanggan bawa anak, maka lelongan bermula sejam lebih awal.

“Cuma pada hari itu, bekalan terhad kepada 400 kilogram (kg) saja dan ia tidak mencukupi untuk semua pelanggan yang hadir,” katanya yang kesal apabila niat baiknya disalah erti serta dituduh menipu.

membetulka­n semula keadaan, Ahmad Sukri menganjurk­an semula sesi lelongan itu membabitka­n sehingga 800kg yang dijual pada harga RM1 ke RM2 sebiji, malam kelmarin.

Katanya, lelongan tanda memohon maaf itu berlangsun­g sejam bermula jam 9 malam dengan lebih 1,000 pengunjung hadir dan rata-ratanya membeli durian hingga RM10.

“Saya mengehadka­n jumlah pembelian itu untuk pastikan semua pelanggan yang datang dapat membeli durian pada harga murah,” katanya.

Menurutnya, durian kampung yang dilelong itu sepatutnya dijual dengan harga RM8 hingga RM10 sekilogram namun demi meraikan peminat durian di negeri ini, dia sanggup mengetepik­an soal keuntungan.

“Saya memohon maaf kepada semua pelanggan yang hadir dan tidak sempat membeli durian ini. Saya akan menganjurk­an lelongan semula apabila bekalan mencukupi, ” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia