Harian Metro

Sembunyi bawah dapur elak dicekup Serbu 13 lokasi

- Wartawan NSTP cnews@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Bersembuny­i di bawah dapur memasak termasuk ada antaranya lari menyorok di dalam tandas premis. Itu antara gelagat pekerja dan chef warga asing yang dikesan bekerja secara haram di sebuah medan selera

Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merampas beberapa dokumen berkaitan projek Multi-Product Pipeline (MPP), Trans-Sabah Gas Pipeline (TSGP) dan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dalam pemeriksaa­n di 13 lokasi sekitar Lembah Klang, semalam.

Sumber memaklumka­n, pemeriksaa­n oleh lebih 50 pegawai dan kakitangan SPRM itu dimulakan sekitar jam 10 pagi ke atas premis milik beberapa syarikat yang dipercayai ada kaitan dengan tiga projek berkenaan.

Dalam pada itu, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Simi Abd Ghani ketika dihubungi di Jalan Pudu di sini.

Mereka didapati cuba melarikan diri sebaik menyedari sepasukan anggota Jabatan Imigresen (Imigresen) Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur (WPKL) menggempur lokasi medan selera terletak mengesahka­n serbuan berkenaan namun enggan mengulas lanjut.

“Ya, kita ada lakukan serbuan. Satu kenyataan rasmi akan dikeluarka­n dalam masa terdekat,” katanya.

Pada 5 Julai lalu, kerajaan menerusi Kementeria­n Kewangan menggantun­g kerja dan perkhidmat­an Projek Suria Synergy Energy Resources Sdn Bhd (SSER), yang diberi mandat melaksanak­an projek MPP dan TSGP bernilai RM9.4 bilion.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, kontrak bagi projek MPP dan TSGP dianugerah­kan kepada China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) pada 1 November di tingkat tujuh sebuah pusat beli-belah borong jam 12 tengah hari semalam.

Melalui operasi dilakukan pihak Imigresen WPKL itu, seramai 30 pendatang asing tanpa izin (PATI) termasuk 18 lelaki yang melakukan pelbagai 2016.

SSER dikatakan sudah membuat bayaran sebanyak RM8.3 bilion ataupun 88 peratus daripada kos pembinaan RM9.4 bilion sungguhpun kemajuan kerja (yang belum diaudit) dianggarka­n pada tahap 13 peratus. Kontrak SSER bernilai RM9.4 bilion ini belum lagi mengambil kira kos perjanjian pengambila­lihan tanah, dua perjanjian perundinga­n pakar dan satu perjanjian penyelengg­araan yang bernilai RM1.7 bilion.

Projek ECRL iaitu projek landasan kereta api dari Pelabuhan Klang dan tamat di Pengkalan Kubor, Kelantan mendapat kelulusan Jemaah Menteri pada 2016 dan 2017 di mana China kesalahan diberkas.

Ops Selera adalah operasi susulan pelaksanaa­n Ops Mega 3.0 pada 1 Julai lalu bagi mengesan dan menahan PATI di seluruh negara.

Pengarah Imigresen WPKL, Hamidi Adam, berkata,

 SPRM cari bukti projek MPP, TSGP serta ECRL di Lembah Klang

Communicat­ions Constructi­on Company (CCCC) dilantik sebagai kontraktor utama.

Kos keseluruha­n sebenar projek itu dijangkaka­n mencecah RM81 bilion, termasuk kos pengambila­lihan tanah dan faedah pinjaman semasa pembinaan projek.

Selepas mendapat pandangan Jabatan Peguam Negara, Perdana Menteri mengarahka­n Kementeria­n Kewangan melalui Menteri Kewangan Diperbadan­kan (MKD), untuk mengeluark­an ‘Notis/Arahan Penggantun­gan Kerja dan Perkhidmat­an’ semua kontrak berkaitan dengan MPP, TSGP, ECRL kepada pihak-pihak kontraktor pada 3 Julai 2018.

Notis penggantun­gan ini berkuat kuasa serta-merta sehingga notis selanjutny­a dikeluarka­n oleh Kementeria­n Kewangan.

 ??  ?? SEBAHAGIAN PATI yang ditahan dalam Ops Selera oleh Jabatan Imigresen di pusat beli-belah, semalam.
SEBAHAGIAN PATI yang ditahan dalam Ops Selera oleh Jabatan Imigresen di pusat beli-belah, semalam.
 ??  ?? SEBAHAGIAN lagi PATI yang ditahan.
SEBAHAGIAN lagi PATI yang ditahan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia