Harian Metro

Arab Saudi haramkan 47 permainan video

-

Riyadh: Kerajaan Arab Saudi mengharamk­an 47 permainan video susulan laporan dua kanak-kanak membunuh diri ketika bermain satu permainan video dalam talian popular.

Grand Theft Auto V, Assassin’s Creed 2 dan The Witcher antara permainan video popular yang diharamkan oleh Suruhanjay­a Umum untuk Audio Visual Media Arab Saudi.

Pengharama­n itu dibuat susulan laporan kematian seorang budak perempuan dan lelaki masing-masing berusia 13 tahun serta 12 tahun yang dipercayai membunuh diri.

Kanak-kanak itu dilaporkan maut selepas bermain satu permainan di media sosial dikenali sebagai cabaran Blue Whale.

Bagaimanap­un, suruhanjay­a Chicago: Polis Houston kelmarin berjaya menangkap seorang suspek pembunuh bersiri yang diburu kerana dipercayai menembak mati tiga mangsa dalam tempoh empat hari.

Jose Gilberto Rodriguez, 46, ditangkap pada jam 6 pagi (waktu tempatan) selepas kereta Nissan Sentra yang dipandunya dikesan orang awam yang terus menghubung­i polis.

Suspek ditangkap di kawasan Harris County selepas dikejar itu tidak memberitah­u kaitan permainan berkenaan dengan permainan video yang lain atau kesalahan dilakukann­ya.

Dalam cabaran Blue Whale, pemain dikatakan diberi beberapa tugasan untuk diselesaik­an dalam tempoh 50 hari termasuk yang sangat bahaya yang boleh menyebabka­n kematian.

Antara tugasan yang diberikan termasukla­h menonton filem seram, bangun tidur terlalu awal dan cabaran ini menjadi semakin bahaya sehingga ada pemain terbunuh melakukann­ya.

Ini bukanlah kali pertama remaja terbunuh ketika bermain permainan berkenaan yang dipercayai wujud sejak 2016 lagi. - Daily Mail

 ??  ?? GAMBAR muka depan permainan video Grand Theft Auto V yang diharamkan kerajaan Arab Saudi. - Agensi
GAMBAR muka depan permainan video Grand Theft Auto V yang diharamkan kerajaan Arab Saudi. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia