Harian Metro

‘Jangan biar permata hilang sinarnya’ APA PUNYA NASIB DA...

- Aziman Rosdi aziman@nstp.com.my

dilahirkan di Perancis dan mendapat pendedahan mengenai bola sepak di negara kelahirann­ya itu.

Bakatnya terus digilap oleh pasukan AS Monaco sebelum berhijrah ke Paris Saint-Germain. Kebolehann­ya amat ketara apabila membawa pasukan AS Monaco menjuarai Lique 1 pada musim 2016/2017.

Dia juga pernah membawa AS Monaco ke peringkat separuh akhir musim 2017/2018.

Apabila dilamar PSG, dia berpeluang berganding bahu bersama bintang Brazil, Neymar serta bintang Uruguay, Edinson Cavani dan baru baru ini, dia dinobatkan sebagai pemain muda terbaik di Piala Dunia 2018.

Bersama anugerah itu, dia

Apa yang dibimbangi jurulatih skuad bawah 23 tahun negara (B-23) Datuk Ong Kim Swee (OKS) mungkin berulang apabila beliau bakal berdepan masalah untuk mendapatka­n pemain terbaik untuk mengharung­i kempen Sukan Asia Indonesia bulan depan.

Meskipun senarai 24 pemain sudah diumumkan Rabu lalu bagi mengikui latihan pusat pada 30 Julai ini, tiada jaminan untuk pemain berkenaan akan mendapat pelepasan pasukan masing-masing.

Ini berikutan pertembung­an saingan Sukan Asia dengan Piala Malaysia yang turut akan bermula pada awal Ogos ini.

Perkara itu diakui oleh kapten Pahang, Matthew Davies yang belum mengetahui statusnya untuk mendapat kebenaran menyertai skuad B-23.

“Saya tidak tahu, maaf saya tak boleh komen lagi mengenai perkara ini. Setakat ini belum ada perbincang­an dengan pihak pengurusan, jadi adalah baik agar saya tak beri sebarang kenyataan,” katanya.

Perkara yang sama diluahkan oleh pemain perancang yang membantu skuad B-23 melakar sejarah mara ke suku akhir Kejohanan AFC di China Januari lalu, Nor Azam Azih.

“Memang saya gembira dapat terpilih bersama pasukan ke Sukan Asia, tapi masalahnya tarikh untuk latihan pusat itu bertembung dengan jadual Piala Malaysia, takut tak dapat pelepasan pihak pengurusan. Pada saya juga memenangi Piala Dunia bersama Perancis.

Nama pemain yang saya maksudkan ialah Kylian Mbappe dan umurnya baru 19 tahun.

Sementara itu, ada pemain muda lain yang dilahirkan di Amerika Syarikat, tetapi ibu dan bapanya rakyat Malaysia. Pemain ini menjalani pendedahan dan pembanguna­n di Amerika Syarikat sehingga berjaya beraksi di Major League Soccer atau MSL.

Kebolehan pemain ini amat menarik dan dia berjaya mewakili pasukan kebangsaan Bawah 17 Tahun Amerika Syarikat. Prestasiny­a masih boleh meningkat dua-dua tugas ini sama penting, jadi saya biarkan pihak pengurusan buat keputusan.

“Tak adil juga kalau saya lewat menyertai pasukan sedangkan pemain lain sudah berlatih awal. Jika saya tak berlatih dan terus bersama pasukan ke Sukan Asia, susah nak dapat keserasian nanti,” kata pemain berusia 23 tahun itu.

Melihat kepada masalah ini, kemungkina­n pemain beberapa pasukan lain juga berdepan situasi yang sama.

Pada pusingan kelayakan AFC B-23 di Bangkok tahun lalu kontrovers­i melanda apabila Azam, Davies, Safawi Rasid dan Haziq Nadzli (Johor Darul Ta’zim), Syamer Kutty Abba dan S Kumaahran dan pasukan Sporting Kansas City mengambil kesempatan untuk mengikat pemain ini.

Nama pemain yang sudah menjadi kebanggaan Malaysia itu ialah Wan Kuzain Wan Kamal dan dia juga berusia 19 tahun.

Di Malaysia pula, ada pemain muda yang begitu berbakat dan muncul pemain tengah terbaik di negara ini. Dia sudah membuktika­n kebolehann­ya di peringkat remaja serta mewakili pasukan dari Liga Super Malaysia. Bakat seperti ini jarang dilahirkan di Malaysia.

Sebagai pemain tengah, pemain ini mencorakka­n (Pulau Pinang) tidak mendapat pelepasan majikannya.

Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) tidak boleh mengenakan sebarang tindakan memandangk­an Sukan Asia tidak terikat dengan kalendar FIFA.

Selain itu, Kim Swee turut memanggil tiga pemain senior Baddrol Bakhtiar dan Rizal Ghazali dari Kedah serta Aidil Zafuan Abd Radzak (JDT) ke Sukan Asia mengikut kuota yang ditetapkan, namun status mereka untuk bersama pasukan juga belum diketahui setakat ini.

Jika ia berlaku lagi, ia sesuatu yang menyedihka­n kerana pasukan handalan seperti Korea Selatan bersungguh permainan atau menjadi “playmaker” walaupun memikul tugas yang begitu berat membimbing pasukan yang lemah di Liga Super. menyenarai­kan pasukan terkuat termasuk memanggil bintang Piala Dunia Son Heung-min dan penjaga gol Cho Hyun-woo dalam skuad mereka.

Namanya adalah Nik Akif Syahiran Nik Mat dan menjadi tonggak pasukan Kelantan walaupun baru berusia 19 tahun.

Dalam lingkungan umur yang sama, Mbappe sudah muncul juara dunia, manakala Wan Kuzain pula mungkin mewakili pasukan kebangsaan Amerika Syarikat dalam masa akan datang.

Nik Akif pula berhempas pulas bersama pasukan kebangsaan Bawah 19 Tahun di Kejuaraan AFF baru-baru ini.

Kesimpulan­nya, kita di Malaysia sudah kehilangan arah dan hala tuju!

Di Malaysia, pentadbira­n bola sepak sudah tidak dapat melihat antara aspirasi individu dan matlamat bola sepak.

Pentadbira­n bola sepak di semua peringkat di Malaysia mempunyai dua kelemahan yang paling ketara.

Pentadbira­n di semua peringkat di Malaysia tidak mampu mengenali bakat dan mereka juga dikaburi cita-cita tersendiri.

Contoh yang paling besar adalah kebolehan serta kemahiran Nik Akif yang tidak disedari jurulatih senior padahal dia sudah memiliki permainan bertaraf antarabang­sa.

Seharusnya pembanguna­n pemain mengikut “upwards trajectory” dan bukannya sekadar bermain di peringkat umur saja.

 Tiada jaminan pemain dalam senarai OKS diberi

pelepasan pasukan

 ??  ?? KIM Swee berdepan kesukaran membentuk skuad terkuat jika pemain pilihan tidak diberi pelepasan pasukan masing-masing.
DAVIES
KIM Swee berdepan kesukaran membentuk skuad terkuat jika pemain pilihan tidak diberi pelepasan pasukan masing-masing. DAVIES
 ??  ?? NIK AKIF
NIK AKIF
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia