Harian Metro

Angkara power bank, dua blok chalet musnah

-

Bachok: Seorang pengurus chalet hanya sempat menarik keluar tilam yang hangus sebelum kebakaran dipercayai berpunca daripada power bank memusnahka­n dua blok bangunan di Chalet Sri Melawi di sini, malam kelmarin.

Kejadian pada jam 8.35 malam itu menyebabka­n chalet milik keluarga Mohamad Hyder Syahril Mohd Nor, 25, hangus dengan kerugian lebih RM200,000.

Mohamad Hyder yang juga pengurus chalet berkenaan berkata, chalet itu sedang disewa 25 guru Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dari Kota Bharu yang mengadakan hari keluarga.

Katanya, ketika kejadian semua guru berada di surau dewan bagi menunaikan solat Isyak sebelum seorang daripada mereka ternampak kepulan asap dari salah sebuah bilik chalet yang disewa.

“Guru berkenaan memaklumka­n kepada saya dan saya terus bergegas ke bilik berkenaan sebelum melihat api membakar satu tilam di dalam bilik.

“Saya cuba tarik keluar tilam namun terbahagi dua selain api sudah mula merebak dan memakan bahagian dinding bangunan diperbuat daripada besi dan kayu,” katanya di sini, semalam.

Mohamad Hyder berkata, ketika itu dia melihat satu unit power bank berada di atas tilam yang mencetus kebakaran.

Katanya, bilik yang terbakar adalah bilik yang sedang disewa dan tidak menolak kemungkina­n power bank diletakkan di atas tilam menjadi pencetus kebakaran.

Pemilik chalet itu, Wan Hasmah Wan Seman, 57 berkata, dia mengetahui kejadian daripada Mohamad Hyder yang juga anak kelimanya pada jam 9 malam kelmarin ketika mengurus sebuah lagi chalet miliknya, Irama Beach Resort.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Bachok Rozi Ismail berkata, pihaknya menerima laporan berhubung kejadian jam 8.57 malam.

Katanya, seramai dua pegawai dan lima pegawai bomba bantuan ke lokasi kejadian dari Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Chepa.

 ?? NOR AMALINA ALIAS ?? MOHAMAD Hyder melihat chaletnya yang menempatka­n 13 bilik dan satu stor musnah.
NOR AMALINA ALIAS MOHAMAD Hyder melihat chaletnya yang menempatka­n 13 bilik dan satu stor musnah.
 ??  ?? KEBAKARAN menyebabka­n kerugian RM200,000.
KEBAKARAN menyebabka­n kerugian RM200,000.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia