Harian Metro

LONJAK ‘SAHAM’ PENJAGA GOL

- AFP

London: Mauricio Pochettino kini bersedia untuk memulakan musim tanpa ramai bintang Piala Dunia kelab itu.

Pengurus Liga Perdana Inggeris semuanya berdepan keputusan sukar ketika mereka kesuntukan masa bagi mendapatka­n pasukan terkuat bagi hari pembukaan musim ini.

Namun, tidak seorang pun merasai kesukaran berbanding bos Spurs itu.

Sembilan pemain utamanya terbabit dalam minggu terakhir Piala Dunia dan mereka bermain bola sepak hampir 1,000 minit lebih di Russia berbanding rakan lain dalam Liga Perdana yang layak ke separuh akhir.

Pochettino mahu memberikan semua pemainnya 21 hari cuti, masa untuk berehat,

Penjaga gol yang mencatat rekod dunia bersama Liverpool, Alisson boleh mencetus pertukaran penjaga gol di kelab utama seluruh Eropah dengan beberapa pemain dijangka melakukann­ya.

Liverpool membeli pemain kebangsaan Brazil, Alisson dari Roma kelmarin dalam perjanjian bernilai 72.5 juta euro (RM345 juta), satu rekod buat penjaga gol, sekali gus mengatasi Chelsea untuk mendapatka­n tandatanga­nnya.

Liverpool menjual penjaga gol simpanan Danny Ward ke Leicester City semalam.

Pemain kebangsaan Wales kembali pulih dan tidak lagi terbabit dengan emosi kejohanan itu.

Ia bermakna Hugo Lloris, Harry Kane, Dele Alli, Danny Rose, Eric Dier, Kieran Trippier, Toby Alderweire­ld, Jan Vertonghen dan Mousa Dembele tidak akan kembali berlatih hingga enam hari itu menjadi penjaga gol sokongan buat Simon Mignolet dan Loris Karius, yang melakukan dua kesilapan mudah ketika Liverpool tewas 1-3 kepada Real Madrid pada final Liga Juara-Juara, Mei lalu.

Pemergian Ward ke Leicester akan memberikan saingan atau sokongan buat penjaga gol Foxes, Kasper Schmeichel atau menyaksika­n pemain Denmark itu meninggalk­an kelab berkenaan. Sky Sports News melaporkan Chelsea berminat mendapatka­n Schmeichel selepas persembaha­n cemerlang pada Piala Dunia.

The Blues tampak memerlukan penjaga gol baru. Thibaut sebelum Tottenham memulakan kempen berdepan Newcastle pada 11 Ogos depan.

Setiap pemain diberikan program musim panas untuk terus mengekalka­n tahap mereka dan Pochettino akan menghubung­i mereka secara kerap menerusi Courtois secara terbuka membuka mulut mengenai kedudukann­ya di Stamford Bridge dan keluarga di Madrid.

“Situasi peribadi saya berkaitan bandar raya Madrid, ia sudah diketahui. Dua anak saya tinggal di sana bersama ibu mereka,” katanya kepada akhbar Belgium, Sport, Februari lalu.

“Benar, hati saya di Madrid. Ia logik dan mudah difahami.”

 Rekod pembelian Alisson mampu cetus pertukaran penjaga gol kelab

utama

kumpulan WhatsApp.

Sebahagian daripada mereka akan ke pusat latihan di Enfield ketika Spurs berada di Amerika Syarikat untuk jelajah pramusim, manakala yang lain akan dikunjungi jurulatih untuk melakukan ujian atau membantu kecergasan. - Agensi

Ketika Courtois mungkin ke Real Madrid, masa depan penjaga gol nombor satu kelab itu, Keylor Navas mungkin terjejas.

Penjaga gol Stoke City yang juga simpanan England, Jack Butland mungkin menjadi sasaran utama kelab kaya pada pramusim.

Di Arsenal, Petr Cech, pemegang rekod tanpa bolos sepanjang zaman Liga Perdana Inggeris, boleh menjadi sasaran selepas kehadiran Bernd Leno di Emirates.

 ??  ?? ALISSON penjaga gol termahal setakat ini. POCHETTINO berdepan kesukaran bentuk skuad terkuat hadapi pembukaan musim. HENRY menyerlah bersama skuad Belgium pada kempen Piala Dunia.
ALISSON penjaga gol termahal setakat ini. POCHETTINO berdepan kesukaran bentuk skuad terkuat hadapi pembukaan musim. HENRY menyerlah bersama skuad Belgium pada kempen Piala Dunia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia