Harian Metro

Permintaan meningkat

Kegiatan curi pasir di kawasan tanah milik kerajaan negeri kembali berleluasa

- Kandau Sidi kandau@nstp.com.my

Kegiatan mencuri pasir di kawasan tanah milik kerajaan negeri di Permyjaya, dekat Senadin, kembali berleluasa walaupun pernah diserbu pihak berkuasa sebelum ini.

Malah, jika sebelum ini hanya dua jentera berat digunakan bagi mengorek pasir, sekarang jumlahnya bertambah kepada empat jentera pengorek.

Mereka yang terbabit dalam kegiatan itu turut meletakkan pagar besi di laluan utama dekat kawasan itu untuk mengelak orang awam memasuki lokasi itu.

Tinjauan wartawan mendapati terdapat lima timbunan pasir yang sudah dikorek, menunggu untuk diangkut ke tapak binaan dan pembeli di sekitar bandar raya ini.

Permintaan pasir yang meningkat ketika ini mendorong kegiatan haram itu yang sudah berlarutan sekian lama terus berleluasa.

Penduduk, Riduan Malek, 47, berkata, terdapat banyak lori mengangkut pasir di kawasan itu untuk dibawa ke tapak binaan sekitar Miri.

“Lebih 10 lori membawa muatan pasir berkenaan setiap hari bermula jam 8 pagi sehingga jam 5 petang dari tapak pengorekan pasir di situ.

“Walaupun pernah diserbu sebelum ini, kegiatan itu kembali berleluasa seolah-oleh mereka tidak takut dengan kehadiran anggota penguat kuasa,” katanya ketika ditemui wartawan, semalam.

Perbuatan mengorek pasir secara haram di Senadin menyebabka­n kewujudan banyak kolam air berwarna hitam terbiar di lokasi itu.

Mengulas isu sama, Menteri Muda Pelanconga­n, Kebudayaan dan Kesenian Sarawak merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senadin, Datuk Lee Kim Shin berkata, perbuatan itu perlu dihentikan.

“Saya meminta pihak berkuasa tempatan, khususnya Jabatan Tanah dan Survei (JTS) mengambil tindakan membantera­s kegiatan itu ,” katanya.

 ??  ?? KEGIATAN mengorek pasir secara haram di kawasan Gokart, Permyjaya semakin berleluasa berikutan permintaan tinggi bahan mentah itu.
KEGIATAN mengorek pasir secara haram di kawasan Gokart, Permyjaya semakin berleluasa berikutan permintaan tinggi bahan mentah itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia