Harian Metro

80% ‘mak nyah’ terjebak industri seks

-

Kuala Lumpur: Kerajaan berhasrat mengeluark­an golongan ‘mak nyah’ daripada terjerumus dalam kancah industri seks di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa ketika menyuaraka­n komitmen itu menjelaska­n masalah berkenaan semakin meruncing susulan beberapa faktor.

Katanya, ia termasuk diskrimina­si dialami golongan mak nyah di tempat kerja, sekali gus mengundang risiko mereka terperangk­ap dalam industri seks.

“Kami ada statistik yang menunjukka­n 80 peratus golongan mak nyah terbabit dalam industri seks. Kalau kita amalkan diskrimina­si di tempat kerja, mereka terus berada dalam ‘dunia ini’.

“Sedangkan PH (Pakatan Harapan) berhasrat keluarkan mereka (mak nyah) daripada industri (seks),” katanya menjawab soalan Datuk Ahmad Nazlan Idris (BN-UMNO Jerantut) di Dewan Rakyat, semalam.

Ahmad Nazlan meminta perincian sama ada kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap penularan budaya songsang LGBTQ yang semakin membimbang­kan, selaras peruntukan Perkara 3(1) Perlembaga­an Persekutua­n.

Mujahid menegaskan hak komunitii LGBTQ (lesbian, gay, biseksual dan transgende­r) mengamalka­n gaya hidup mereka masih tertakluk dengan undang-undang yang tidak membenarka­nnya di Malaysia.

Beliau berharap pendirian berkenaan tidak diputar belit segelintir pihak kononnya kerajaan diterajui PH mesra LGBTQ.

“Saya perlu ulang (pendirian ini) dan jangan putar. Usah pula dekat mimbar khutbah kata kerajaan PH mesra LGBTQ,” katanya.

Mujahid berkata, beberapa peruntukan undang-undang boleh digunakan untuk menangani penularan ‘budaya kuning’ termasuk Seksyen 377A Kanun Keseksaan selain Enakmen Jenayah Syariah di peringkat negeri.

 ?? Dr Mujahid ?? Kami ada statistik yang menunjukka­n 80 peratus golongan mak nyah terbabit dalam industri seks”
Dr Mujahid Kami ada statistik yang menunjukka­n 80 peratus golongan mak nyah terbabit dalam industri seks”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia