Harian Metro

SUARAM sokong langkah mansuh SOSMA Daging cukup

- Fahmy Azril Rosli cnewsn@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) menyambut baik pengumuman kerajaan yang ingin memansuhka­n Akta Kesalahan Keselamata­n (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) sebagaiman­a diumumkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kelmarin.

Pengarah Eksekutif SUARAM, Sevan Doraisamy

berkata, sejak ditubuhkan pada Julai 2012, akta itu diguna secara meluas oleh pihak berkuasa bagi menahan lebih 1,600 individu.

Beliau berkata, biarpun kerajaan terdahulu memberi jaminan keadilan bagi individu yang ditahan mengikut Akta Keselamata­n Dalam Negeri (ISA) 1960 namun wujud penafian hak terhadap perbicaraa­n yang adil kepada mereka yang ditahan mengikut akta itu.

“SUARAM sendiri sudah merekodkan banyak kes penganiaya­an terhadap keluarga individu yang ditahan mengikut akta itu.

P(gambar)

engguna tidak perlu bimbang kerana bekalan daging lembu, kerbau dan kambing untuk pasaran negara dijamin mencukupi menjelang Aidiladha.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub berkata, berdasarka­n statistik Jabatan Perkhidmat­an Veterinar (JPV), jumlah lembu, kerbau dan kambing mencukupi bagi menampung keperluan semasa terutama pada musim perayaan, malah ianya melebihi permintaan.

Beliau berkata, selepas mengambil kira data keperluan yang diperoleh dari masjid, surau, komuniti, kampung dan lain-lain tempat menunjukka­n jumlah lembu yang sebenarnya diperlukan adalah 44,633 ekor manakala kambing 32,130 ekor.

“Stok bekalan lembu dan kerbau tempatan sedia ada untuk disembelih (ketika Aidiladha) berjumlah 37,967 ekor. Bagi yang diimport berjumlah 12,158 ekor dan keseluruha­nnya menjadikan 50,125 ekor.

“Bekalan kambing dan bebiri pula, jumlah keseluruha­n adalah 42,160 ekor. Ia merangkumi bekalan tempatan

“Ia sesuatu yang tidak boleh dimaafkan apabila mereka ini tidak mendapatka­n hak mendapat perbicaraa­n yang adil terutama bagi negara yang mengamalka­n kedulatan undang-undang,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarka­n, semalam.

Sevan berkata, Kanun Prosedur Jenayah dan prosiding reman dibuat sepatutnya mengikut penyeliaan kehakiman dan bukannya mengikut kuasa pihak berkuasa sebagaiman­a dipraktikk­an 31,079 ekor dan import pula 11,081 ekor.

“Jadi, saya rasa tidak timbul isu (bekalan) tidak cukup. Saya harap urusan untuk jalankan ibadah korban boleh diteruskan,” katanya pada sidang media selepas walkabout sempena Hari Agri Tech & Engineerin­g Innovation (ATEI) 2018 di sini, semalam.

Mengulas lanjut, jika bekalan daging masih tidak mencukupi, Salahuddin berkata, kemungkina­n kementeria­n dalam akta itu.

Katanya, kuasa reman dan penahanan praperbica­raan hanya boleh dilaksanak­an oleh sistem kehakiman dan bukannya dilakukan oleh polis.

“Jadi, SUARAM mahu tekankan bahawa tatacara kerja perundanga­n berkaitan Kanun Prosedur Jenayah dijalankan polis tidak menunjukka­n sebarang keperluan.

“Sepanjang enam tahun dilaksanak­an, terdapat banyak kes mengikut Bab Enam (Bab VI) dan Bab Tujuh (Bab VII) Kanun Jenayah dan Akta Antipemerd­agangan Orang dan Antipenyel­udupan Migran 2007 (ATIPSOM) dilengkapk­an mengikut Kanun Prosedur Jenayah,” katanya.

Menurut Sevan, SOSMA digunakan sewenang-wenangnya bagi menahan seseorang mengikut satu tempoh tanpa hak untuk berkomunik­asi dengan orang lain melainkan hanya dibenar untuk berkomunik­asi akan mengimport bekalan dari Thailand dan beberapa negara lain.

Beliau sekali lagi mengulangi bekalan daging menjelang Aidiladha mencukupi dan pihaknya akan turun padang meninjau perkembang­an semasa bagi memastikan bekalan daging tidak terputus.

“Kita tengok dulu beberapa hari ini dan menjelang Aidiladha. Pegawai kementeria­n dan agensi sentiasa memantau (bekalan),” dengan pegawai polis terpilih bagi dirakamkan keterangan secara paksaan seterusnya menjejaska­n kedaulatan undang-undang.

“Kita mahu agar kerajaan menghentik­an sementara penggunaan SOSMA sementara menunggu pemansuhan­nya seterusnya membebaska­n semua tahanan juvenil yang ditahan mengikut SOSMA, Akta Pencegahan Jenayah 1959 (POCA), Akta Pencegahan Keganasan 2015 (POTA) dan Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985.

“Mereka yang dibebas juga perlu menjalani program pemulihan sebelum dibebasaka­n.

“Ini termasuk memberi keutamaan kepada 159 tahanan bawah umur yang ditahan di bawah POCA dan SOSMA,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga berharap agar kerajaan mengkaji semula POCA dan POTA yang didapati turut mencabul hak asasi manusia.

 Salahuddin tak mahu pengguna bimbang kekurangan bekalan menjelang Aidiladha

katanya.

JPV dalam satu kenyataan semalam pula memaklumka­n, bekalan ternakan pada musim perayaan berdasarka­n perangkaan bekalan semasa lembu tempatan dan lembu import dibuat dalam tempoh tiga bulan sebelum perayaan.

Selain bekalan daging tempatan, menurut JPV, negara banyak bergantung bekalan dari negara seperti Thailand, Indonesia dan Australia.

 ?? ASYRAF HAMZAH ?? SALAHUDDIN melihat buah-buahan tempatan pada pameran Hari Agri Tech & Engineerin­g Innovation (ATEI) 2018, semalam.
ASYRAF HAMZAH SALAHUDDIN melihat buah-buahan tempatan pada pameran Hari Agri Tech & Engineerin­g Innovation (ATEI) 2018, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia