Harian Metro

‘Persiapan skuad terjejas’ UAE ‘kacau daun’

- Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Kehadiran Emiriah Arab Bersatu (UAE) dalam Kumpulan E saingan acara bola sepak Sukan Asia Jakarta-Palembang, bulan depan jelas merencatka­n persiapan terakhir skuad bawah 23 (B-23) negara ke temasya itu.

Malaysia berdepan laluan lebih berliku dalam acara bola sepak Sukan Asia Jakarta-Palembang bulan depan apabila Emiriah Arab Bersatu (UAE) turut diundi dalam Kumpulan E.

Keputusan itu diperoleh hasil undian tambahan yang

Apa tidaknya, susulan perubahan itu menyaksika­n skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee terpaksa membatalka­n aksi persahabat­an berdepan skuad B-23 Arab Saudi yang dijadualka­n berlangsun­g pada 9 Ogos ini.

Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI), semalam mengesahka­n aksi Kumpulan E yang dihuni lima pasukan termasuk Korea Selatan, Malaysia, UAE, Kyrgyzstan dan Bahrain terpaksa bermula pada 10 Ogos ini berbanding 14 Ogos dalam jadual asal.

Justeru, Kim Swee menjelaska­n beliau kini hanya memiliki tempoh empat hari latihan dan mengharung­i satu aksi persahabat­an berdepan skuad B-23 China hanya membabitka­n dua pasukan, Palestin dan UAE di Bukit Jalil, semalam.

Selain Malaysia dan UAE, Kumpulan E turut dihuni Korea Selatan, Kyrgyzstan dan Bahrain, manakala Palestin diundi dalam Kumpulan A bersama Indonesia, Hong Kong, Laos dan Taiwan.

Menerusi penambahan itu, pasukan yang berada dalam dua kumpulan itu akan mengharung­i satu perlawanan tambahan berbanding Kumpulan B, C, D dan F yang hanya dihuni empat pasukan.

Setiausaha Agung pada 5 Ogos ini sebelum berlepas ke Jakarta pada 8 Ogos.

“Sebab itu sebelum ini saya minta dilakukan awal jika ada undian semula, tapi apa boleh buat dan kami terpaksa terima.

“Memang di atas kertas Korea Selatan dan UAE adalah pasukan pilihan, tapi kami akan cuba yang terbaik. Ini satu cabaran besar buat semua pemain,” katanya semalam.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Yusoff Mahadi menegaskan betapa tidak mustahil buat anak buah Kim Swee melakar kejutan walaupun berdepan laluan penuh berliku.

“Kami terpaksa terima

 Skuad B-23 berdepan laluan berliku selepas undian semula

Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI), Ratu Tisha Destria mengesahka­n acara bola sepak juga akan bermula lebih awal iaitu 10 Ogos berbanding jadual asal 14 Ogos.

“Kami perlu memulakan acara bola sepak pada 10 Ogos bagi aksi dua kumpulan ini. PSSI dan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) bukan penganjur dan kami hanya menguruska­n aspek teknikal.

“Segala keputusan mengenai undian tambahan dan formatnya adalah daripada Majlis Olimpik Asia (OCA) dan Jawatankua­sa dan anggap ini satu peluang dapat beraksi dengan pasukan terbaik. Sudah tentu kami nak dedahkan pemain dengan pasukan terbaik, barulah jadi pasukan lebih baik pada masa akan datang.

“Ketika pergi ke China (Kejohanan AFC) pun, kami pasukan yang tak diberi harapan, tapi akhirnya berjaya masuk ke suku akhir sebelum kalah kepada Korea Selatan, itu pun kalah tipis.” Penganjura­n Sukan Asia Indonesia (INASGOC).

“Ia satu keadaan yang sukar buat Indonesia dan Malaysia, tapi anda perlu hadapinya. Jadi, saya ucap selamat berjaya buat kedua-dua pasukan,” katanya semalam.

Undian tambahan dilakukan selepas Palestin dan UAE dikatakan tercicir ketika undian pertama pada 5 Julai lalu walaupun sudah mengesahka­n penyertaan sebelum tarikh tutup.

Sementara itu, Setiausaha Agung AFC, Datuk Windsor Paul John tidak menolak kemungkina­n berlaku masalah komunikasi yang menyebabka­n dua pasukan itu tercicir ketika undian pertama.

“Selepas undian pertama membabitka­n 24 pasukan, ada bantahan daripada UAE dan Palestin apabila nama pasukan mereka tiada.

“Jadi, selepas penganjur meneliti semula, mereka mendapati menerima pengesahan daripada dua pasukan itu sebelum tarikh tutup. Jadi, kami tiada pilihan selain membuat undian sekali lagi,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia