Harian Metro

Minjee dahului Terbuka Wanita British

-

London: Pemain golf Australia, Minjee Lee layak menyertai kelompok elit jika berjaya merangkul gelaran Terbuka Wanita British dan dia memulakann­ya dengan langkah kanan apabila mendahului saingan pertama di Royal Lytham & St. Annes, semalam.

Minjee membenam eagle pada jarak 25 kaki pada par lima lubang 15 diikuti dengan birdie pada lubang berikutnya untuk merakam tujuh bawah par 65, mendahului satu pukulan di depan pemain Jepun, Mamiko Higa.

“Saya menyempurn­akan banyak putt jarak jauh,” kata Minjee.

Pemain berusia 22 tahun dari Perth itu sudah memiliki empat gelaran LPGA dan merangkul tempat kedua di Terbuka Wanita Scotland, Ahad lalu.

“Saya tahu, saya sudah melakukan sesuatu yang bagus sepanjang minggu ini,” kata Minjee.

Jika dia muncul juara pada Ahad ini, Minjee akan disenaraik­an selaku pemain wanita Australia ketiga yang merangkul gelaran utama, selepas Karrie Webb (tujuh) and Jan Stephenson (tiga).

Sementara itu, Mamiko yang berada dalam kedudukan keempat penerima

>>Woods ketinggala­n tiga pukulan di belakang Poulter

(gambar)

hadiah terbesar LGPA Jepun juga dijangka layak menyertai kelompok elit wanita.

Setakat ini, hanya seorang pemain Jepun iaitu Chako Higuchi berjaya menjulang gelaran utama pada 1977 ketika muncul juara Kejohanan PGA Wanita manakala Ayako Okamoto sekadar menamatkan kedudukan di tangga kedua sebanyak enam kali tanpa sebarang kemenangan bersejarah.

Pemain nombor tiga dunia, Park Sung-hyun dari Korea Selatan juga menyertai kelompok pendahulu dengan 67 pukulan manakala pemain nombor satu dari

Thailand,

Ariya Jutanugarn merakam 71 selepas melakukan bogey berganda.

Wakil England, Florentyna Parker mela- pusingan pertama.

“Bagi saya, ini mungkin kekalahan yang amat baik. Saya memerlukan sedikit rehat,” kata Isner dengan aksi di Washington menjadi kejohanan pemanas badan menjelang Terbuka AS.

“Ada beberapa kejohanan besar yang akan berlangsun­g. Saya mahu kembali kukan pukulan selubang pada jarak 140 meter pada lubang 9 sekali gus memadam kesilapan ketika melakukan bogey berganda pada lubang sebelumnya dan merekodkan keseluruha­n

69. – AFP bertenaga untuk menghadapi­nya. Ia adalah satu berkat yang tidak dapat dilihat. Ia adalah mentaliti yang saya perlu ada.”

Sebelum mengharung­i Terbuka AS yang dijadual membuka tirai 27 Ogos ini, Isner dijadual menyertai dua lagi kejohanan di Kanada dan Cincinnati.

Selepas memenangi Terbuka Miami pada Mac lalu, Isner mensia-siakan peluang untuk memenangi set pertama apabila gagal melakukan break dengan kemenangan memberikan Rubin semangat untuk mengharung­i set kedua.

“Noah mengharung­i perlawanan dengan tenaga yang lebih. Dia jelas lebih kuat berbanding saya. Dia cukup berselera di atas gelanggang,” kata Isner yang tewas dalam pertarunga­n epik kepada pemain Afrika Selatan, Kevin Anderson di Wimbledon.

Perlawanan itu menjadi pertembung­an kedua paling panjang dalam sejarah Grand Slam yang berlangsun­g selama enam jam 36 minit. - AFP

 ??  ??
 ?? John Isner ?? Ada beberapa kejohanan besar yang akan berlangsun­g. Saya mahu kembali bertenaga untuk menghadapi­nya”
John Isner Ada beberapa kejohanan besar yang akan berlangsun­g. Saya mahu kembali bertenaga untuk menghadapi­nya”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia