Harian Metro

HASRAT LEBUR Wespen intai tiga pemain negara

- Fabian Peter fabian.mark@nstp.com.my Naqib Nor Said naqib@nstp.com.my

„ Momota sekat hajat Daren mara final Kejohanan Dunia

Perjalanan Liew Daren di Kejohanan Dunia di Nanjing, China, menemui noktah apabila pemain perseorang­an lelaki negara itu tumbang di separuh akhir, malam tadi.

Sama seperti rakyat Malaysia yang lain, Daren, 31, juga mengharapk­an keajaiban tetapi bekas pemain nombor dua dunia, Kento Momota dari Jepun, terlalu ampuh untuk ditumbangk­an apabila menang 21-16, 21-5 dalam tempoh 37 minit.

Kekalahan Daren bermakna Malaysia tidak lagi mempunyai wakil di kejohanan berkenaan tetapi bekas juara Terbuka Perancis 2012 itu tetap mampu pulang dengan bangga apabila muncul pemain perseorang­an negara yang ketiga memenangi pingat Kejohanan Dunia selepas Wong Choong Hann dan Datuk Lee Chong Wei.

Momota yang semakin hampir untuk memenangi gelaran dunia pertamanya, akan berdepan pemain Kuala Lumpur: Selepas pasukan wanitanya mengikat Hanis Nadiah Onn dan Wan Norfaiezah Saiuti, Wespen Zehlendorf­er kini mengintai tiga lagi pemain hoki negara tetapi kali ini bagi pasukan lelakinya yang beraksi dalam saingan Divisyen Satu Liga Jerman.

Berita menggembir­akan itu disahkan pengendali pasukan lelaki Wespen, Kevin Lim yang menyatakan minat mendapatka­n pemain tengah Ashran Hamsani serta pertahanan Shazril Irwan Nazli dan Najmi Farizal Jazlan.

Bagaimanap­un, bekas pemain negara yang berpangkal­an China, Shi Yuqi di final.

Pemain China itu yang diletakkan sebagai pilihan ketiga, mengetepik­an juara Olimpik,

Chen Long dengan kemenangan 21-11,

21-17.

Daren yang berhempas pulas mengalahka­n seorang lagi wakil Jepun,

Kanta Tsuneyama di suku akhir kelmarin, terpaksa menerima hakikat masalah kecederaan yang dialaminya pada pertemuan itu menjejaska­n prestasiny­a semalam.

“Sasaran saya ialah untuk memenangi set pertama kerana tahap kecergasan saya juga tidak begitu baik selepas perlawanan semalam (menentang Tsuneyama), tetapi saya gagal.

“Di set kedua, kaki saya mula sakit dan saya tidak mampu meneruskan permainan. Kira-kira 80 peratus kekuatan saya sudah hilang dan di set kedua, pergelanga­n kaki saya mula bengkak,” kata Daren.

Bekas pemain di bawah naungan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) itu berharap prestasiny­a selepas ini akan terus melonjak di Jerman itu, mengesahka­n kemungkina­n khidmat mereka hanya diintai pada separuh kedua musim kerana tarikh pendaftara­n pemain sudah ditutup bagi saingan liga yang membuka tirainya pada 1 September depan.

“Untuk separuh musim pertama kami tidak akan menggunaka­n khidmat pemain dari Malaysia kerana ketika ini mereka sibuk dengan persiapan ke Sukan Asia dan Piala Dunia.

“Sudah tentu sukar untuk Konfederas­i Hoki Malaysia (MHC) melepaskan pemain. Beberapa pemain Malaysia hasil persembaha­n baik di Kejohanan Dunia.

“Saya harap dapat mengekalka­n prestasi sebegini kerana sebelum ini saya tidak konsisten. Dengan kejayaan melangkah ke separuh akhir, boleh membantu melonjakka­n semangat saya.

“Saya gembira dapat melangkah ke peringkat ini apatah lagi saya bukan pemain BAM. Saya benar-benar tidak sangka dapat melakukann­ya,” tambah Daren.

Terdahulu, BAM dilaporkan sedia menimbang kemungkina­n untuk menyenarai­kan Daren ke Sukan Asia Indonesia bulan ini.

Berdasarka­n kepada prestasi semasanya selain ketiadaan Chong Wei yang memang berbakat seperti Meor Azuan Hassan, Izad Hakimi Jamaluddin, Najmi dan Marhan Jalil tetapi buat masa ini bergantung kepada keputusan di Sukan Asia, sekiranya layak ke Sukan Olimpik 2020 sukar untuk saya mendapatka­n khidmat pemain-pemain ini.

“Buat masa ini saya melihat peluang untuk mendapat Najmi pada separuh kedua musim lebih cerah kerana dia tidak terikat dengan komitmen negara, Ahsran dan Shazril juga berada dalam fikiran saya,” katanya.

Apapun, Kevin tidak menolak sekiranya mengetahui mengalami masalah kesihatan, Daren mampu menambah kekuatan skuad negara. lebih awal berita penarikan diri Najmi daripada skuad negara, kemungkina­n beliau akan memujuk pakar flick muda negara itu menyertai Wespen sepanjang kempen musim ini.

“Jika tahu dari awal tidak salah untuk saya cuba memanggil Najmi, tetapi keputusan mengejutny­a itu baru diketahui. Malangnya, tarikh pendaftara­n pemain sudah ditutup pada 31 Julai lalu. Mungkin saya boleh cuba dapatkan khidmatnya pada jendela Februari depan.”

Dalam pada itu, Kevin turut mendedahka­n pihaknya cuba memancing khidmat bekas pemain negara, Baljit Singh dan Harvinder Singh tetapi ditolak selepas kedua-dua pemain itu terikat dengan komitmen peribadi.

 ??  ?? DAREN gagal terus rentak permainan selepas alami kecederaan kaki.
DAREN gagal terus rentak permainan selepas alami kecederaan kaki.
 ??  ?? ASHRAN (kiri) curi perhatian Wespen.
ASHRAN (kiri) curi perhatian Wespen.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia