Harian Metro

Tetap bawa nama Real Spin

- Ridzuan Abdul Rahman mohamadrid­zuan@ hmetro.com.my

Karier Muhammad Khalis Md Shari atau Khalis,

30, sebelum ini bermula dengan kumpulan Real Spin yang dianggotai dua anggota asal kumpulan Spin iaitu Norazren Kamil atau Azren (pemain bass) dan Aidelah Ahmad atau Aidel (gitaris) yang menubuhkan kumpulan itu tahun lalu.

Mereka tampil dengan single berjudul Semakin Rindu ciptaan Cuna Alfian dan Atan Alfian manakala lirik oleh Azren yang berjaya memperkena­lkan kumpulan itu kepada peminat.

Bagaimanap­un, Khalis yang juga adik kepada Allahyarha­m Achik Spin perlu menerima hakikat meneruskan perjuangan seninya secara solo pula.

Dia kini tampil dengan single terbaru berjudul Selalu Rindu bersama syarikat rakaman Solaris Music Entertainm­ent.

“Sebenarnya Real Spin masih wujud, tetapi kontrak mereka dengan Solaris Music Entertainm­ent sudah tamat dan tidak disambung. Jadi, saya ambil keputusan menandatan­gani kontrak sebagai artis solo syarikat ini hujung tahun lalu.

“Ia bukanlah bermakna syarikat atau saya berkrisis dengan anggota lain, tetapi mereka tidak dapat bagi komitmen lagi kerana perlu mengutamak­an keluarga dan kerjaya.

“Bayangkan mereka tinggal jauh di Johor, manakala Aiman Haqim (dram) masih bersekolah dan ini menyukarka­n kami untuk berkumpul buat latihan,” katanya.

Menurutnya, biarpun

Khalis cuba nasib dengan single Semakin

Rindu

bersama Real Spin, dia banyak bergerak sendiri dan tidak kekok apabila meneruskan karier sebagai penyanyi solo.

“Saya tetap bawa nama Real Spin ketika menjayakan persembaha­n solo sebelum ini. Jadi tak timbul masalah, lagipun anggota lain sudah bersetuju.

“Kami tak berbalah bahkan masih berhubung di antara satu sama lain. Single saya Selalu Rindu pun hasil ciptaan Cuna Alfian dan Atan Alfian serta lirik Azreen dan kami tiada masalah untuk meneruskan kerjasama ini.

“Azreen akan terus berkarya menghasilk­an lagu untuk saya. Penampilan kali ini saya akan menggunaka­n nama Khalis, tapi pasti orang tetap kaitkan saya dengan Real Spin.

“Saya akan tampil dengan single terlebih dahulu dan jika sekiranya ada beberapa lagu lagi selepas ini, saya akan tampil dengan album mini pula,” katanya.

Dalam pada itu, pada usia masih muda Khalis memikul tanggungja­wab membesarka­n tujuh anak berusia dari 6 hingga 17 tahun.

“Saya dan isteri membesarka­n tujuh anak iaitu Muhammad Zaidy, 17, Siti Rusnaida Umierah, 14, Rozanna, 12, Muhammad, 9, Siti Nurisyah, 6, Natasya Farhana, 17 dan Nurul Syafiqah, 14.

“Tiga daripada mereka ialah anak tiri, dua anak sendiri dan dua lagi anak saudara iaitu anak kakak ipar yang kematian suami.

“Bagi mencari rezeki tambahan, saya tak kisah bekerja sebagai pengawal keselamata­n di sebuah syarikat selain menyanyi. Saya amat bahagia mempunyai keluarga besar ini dan tak pernah anggap satu beban menyara mereka,” katanya.

 ?? FOTO ??
FOTO
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia