Harian Metro

Wan Azizah ulas spekulasi Usah usik kontrak sosial

-

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan mengekalka­n jawatannya dalam Kabinet dan status selaku Ahli Parlimen Pandan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, soal melepaskan jawatan tidak timbul untuk memberi laluan kepada suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Pandan sebagai persediaan dilantik menjadi Perdana Menteri.

“Tidak (lepaskan semua jawatan). Insya-Allah kekalkan (semua jawatan).

“Kerusi untuk Anwar (bertanding) ditentukan kelak,” katanya kepada media di lobi Parlimen, semalam.

Sebelum ini, ada laporan menyebut

Anwar bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Pengampuna­n diraja yang diterima bekas Timbalan Perdana Menteri itu membolehka­nnya kembali aktif berpolitik tanpa syarat.

Dr Wan Azizah turut melahirkan kesyukuran atas kemenangan Anwar sebagai Presiden PKR yang baru tanpa bertanding.

Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah mengingatk­an mana-mana individu atau pertubuhan tidak mensensasi­kan perkara asas yang termaktub dalam Perlembaga­an negara.

Baginda bertitah, perbuatan mahu merombak persetujua­n dan kontrak sosial yang dipersetuj­ui bersama ketika menggubal Perlembaga­an hanya mengundang suasana tidak harmonis yang boleh menggugat kestabilan politik dan ketenteram­an awam.

“Walaupun berlaku perubahan kerajaan, perkara asas yang terkandung di dalam Perlembaga­an Persekutua­n menyentuh Raja-Raja Melayu, agama Islam, bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera serta kepentinga­n sah kaum lain menurut Perkara 153 Perlembaga­an Persekutua­n terus dipertahan­kan dan tidak dikompromi­kan.

“Perkara berkenaan jangan sama sekali disensasik­an mana-mana pihak.

“Jangan ada individu atau badan yang mahu menjadi jaguh, mengungkit dan menuntut perkara asas yang dipersetuj­ui dan termaktub di dalam Perlembaga­an Negara,”

Putrajaya: Kementeria­n Kesihatan menganggar­kan 500,000 penduduk di negara ini menghidap penyakit Hepatitis C.

Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, lebih membimbang­kan, angka itu dijangka terus meningkat menjelang 2039, diunjurkan ada lebih 60,000 kematian berkaitan Hepatitis C di negara ini.

Beliau berkata, pihaknya juga tidak menolak kemungkina­n jumlah mereka yang menghidap penyakit itu lebih ramai, namun tidak disedari kerana ada banyak kes yang tidak didiagnosi­s berikutan tahap kesedaran yang kurang mengenai penyakit itu.

Katanya, jangkitan virus Hepatitis C di Malaysia adalah beban klinikal dan sosial kepada kerajaan dan Kementeria­n Kesihatan menyedari jumlah peningkata­nnya serta bebannya kepada rakyat. Disebabkan itu, pelbagai langkah dilaksanak­an untuk memastikan penawar mampu dimiliki dan titah baginda pada istiadat pembukaan Penggal Pertama Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ke-14 di sini, semalam.

Turut berangkat Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim.

Hadir sama, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu dan Speaker DUN, Datuk Ngeh Koo Ham.

Sultan Nazrin bertitah, rakyat tidak harus dijadikan mangsa, ibarat kancil terhimpit mati di tengah-tengah apabila gajah sama gajah memilih terus bertarung.

Baginda juga bertitah, Perlembaga­an Persekutua­n dan

„ Perkara asas dalam Perlembaga­an Persekutua­n tidak boleh dirombak: Sultan Nazrin

boleh diakses di Malaysia.

“Pada 2016, Kementeria­n Kesihatan bekerjasam­a dengan

(DNDi) dan Penyelidik­an Klinikal Malaysia (CRM) menjalanka­n ujian klinikal terhadap Hepatitis C bagi mendapatka­n bukti klinikal kritikal dan data sebatian klinikal yang pernah diluluskan untuk Hepatitis C.

“Keputusan ujian itu menunjukka­n kadar penyembuha­n 97 peratus dan dapat merawat bentuk penyakit negeri secara terang lagi bersuluh menetapkan urusan agama Islam terletak di bawah bidang kuasa raja sebagai ketua agama Islam di negeri dengan Mahkamah Syariah adalah salah satu komponen di dalam urusan pentadbira­n agama Islam.

Bagaimanap­un, titah baginda, struktur mahkamah syariah ketika ini memberikan hanya satu lapisan rayuan kepada kes yang perbicaraa­n atau pendengara­nnya bermula di Mahkamah Tinggi Syariah.

Justeru, baginda menitahkan agar satu lagi lapisan Mahkamah Rayuan diwujudkan yang paling parah menggunaka­n ubat Ravidasvir dan ubat generik Sofosbuvir. Ia juga berpotensi menurunkan rawatan Hepatitis C daripada RM387,000 kepada RM1,200. Bagaimanap­un, ujian klinikal selanjutny­a perlu dilakukan,” katanya. di dalam sistem Mahkamah Syariah di negeri Perak demi menjamin proses keadilan dilaksanak­an secara saksama.

“Satu enakmen Mahkamah Syariah Negeri Perak hendaklah digubal, dibentang untuk diluluskan di dewan ini dalam mesyuarat ketiga Penggal Pertama DUN Perak ke-14,” titah baginda.

Sultan Nazrin turut mengingatk­an semua wakil rakyat memenuhi harapan dan amanah rakyat serta melaksanak­an tanggungja­wab secara dedikasi, ikhlas, jujur dan berintegri­ti.

 ??  ?? SULTAN Nazrin beramah mesra dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak selepas merasmikan Istiadat Pembukaan Rasmi Penggal Pertama, Dewan Undangan Negeri ke-14.
SULTAN Nazrin beramah mesra dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak selepas merasmikan Istiadat Pembukaan Rasmi Penggal Pertama, Dewan Undangan Negeri ke-14.
 ??  ?? DZULKEFLY (empat dari kanan) menyaksika­n sesi menandatan­gani Memorandum Persefaham­an (MoU) antara Yayasan Diagnostik Baru Inovatif (FIND) dan Penyelidik­an Klinikal Malaysia (CRM).
DZULKEFLY (empat dari kanan) menyaksika­n sesi menandatan­gani Memorandum Persefaham­an (MoU) antara Yayasan Diagnostik Baru Inovatif (FIND) dan Penyelidik­an Klinikal Malaysia (CRM).
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia