Harian Metro

Cabaran besar AnnaSophia

- Ardini Sophia Sina hellinie@hmetro.com.my

Mula berlakon pada usia lapan tahun, AnnaSophia Robb kini antara aktres berpengaru­h dan terkenal di Hollywood.

Punya fizikal kecil dan wajah seperti remaja, wanita berusia 24 tahun ini kerap kali diberikan watak pelajar sekolah. Namun begitu, karakter yang dibawakan berat dan mencabar.

Tampil dengan filem baru berjudul Down A Dark Hall, dia memegang watak Kathrine Kit Gordy, remaja yang memendampe­rasaankemu­dian bersikap biadab terhadap ibunya.

Katanya, masalah yang dihadapi Katherine dalam cerita itu selalunya akan berlaku dalamkalan­ganremajab­elasan tahun.

“Katherine remaja yang berhadapan dengan konflik dalaman. Dia ada banyak masalah berkaitan sekolah dan rakan, tetapi dia tidak tahu cara mahu luahkan.

“Disebabkan terlalu memendampe­rasaan,dia luahkan rasa tidak puas hati kepada ibunya dengan bersikap biadab. Akhirnya, Kathrine dihantar ke sekolah khas untuk membantu remaja bermasalah. Di situlah masalah bermula,” katanya.

Tidak punya pengetahua­n luas dalam bidang muzik, antara cabaran besar Anna kerana watak Katherine memerlukan dia bermain piano.

Dia mempunyai dua guru piano yang membantuny­a sepanjang penggambar­an. Bagi menjayakan watak itu, sebuah piano diletakkan di bilik menunggu dan Anna akan bermain untuk melatih jari jemarinya.

“Saya tidak pandai bermain piano. Oleh itu, dua guru piano yang produser sediakan memang banyak membantu saya. Sebuah piano turut disediakan di bilik menunggu. Saya akan habiskan masa dengan berlatih agar tidak kelihatan kekok di skrin.

“Selepas berjaya memainkan beberapa lagu, timbul minat untuk belajar bermain piano. Saya kini sedang mencari waktu untuk ke kelas piano. Saya akan teruskan hingga mahir,” katanya.

Filem Down A Dark Hall bakal menemui peminat cerita misteri pada 16 Ogos nanti. Ia mengisahka­n lima pelajar yang dihantar ke sekolah Blackwood untuk mengasah bakat dan menjadikan mereka individu yang lebih baik.

Mulanya, mereka berasakan berada di tempat yang tepat untuk menunjukka­n sikap sebenar, tetapi sedikit demi sedikit rahsia mengenai sekolah itu terbongkar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia