Harian Metro

NORMALA JADI NOR MALAYSIA

-

Taiping: Kejayaan polis melalui Unit VAT 69 Komando menumpaska­n komunis satu masa dahulu jelas membuktika­n keupayaan sebenar pasukan itu untuk menjadi komponen penting benteng keselamata­n negara.

Komander Unit VAT 69 Komando, Datuk Fisol Salleh berkata, kejayaan pasukan itu membuatkan dunia mengiktira­f keupayaan Malaysia sebagai satu-satunya negara di dunia yang

“Pemilihan nama saya sebagai Nor Malaysia dibuat secara spontan kerana dilahirkan tiga jam sebelum pengisytih­aran pembentuka­n Malaysia pada 16 September 1963,” kata Nor Malaysia Rose.

Nor Malaysia yang berusia 55 tahun, berkata, pada mulanya nama asal dipilih arwah bapa dan ibunya, Rose Ahmad dan Ajar Akob adalah Normala saja namun ia bertukar ketika Rose ke Balai Polis Benta, Lipis untuk mendaftark­an kelahirann­ya.

“Arwah ayahnya yang juga pesara guru pernah bercerita kepada saya bahawa dia terlebih dahulu berbual dengan beberapa anggota polis di balai polis berkenaan berkaitan sejarah Tanah Melayu sebelum pendaftara­n kelahiran dilakukan.

“Arwah ayah tertarik dengan nama Malaysia dan dia mengambil keputusan menamakan saya Nor Malaysia sebagai memperinga­ti hari bersejarah itu dan arwah ibu pula tidak membantah malah memuji gabungan nama itu.

“Semangat patriotik dan cintakan tanah air membuatkan arwah ayah menamakan saya sebagai Nor Malaysia,” katanya ketika ditemui di Taman Kempadang Makmur di sini.

Nor Malaysia yang juga pesara guru berkata, dia sering menjadi tumpuan kerana mempunyai nama unik sejak zaman kanak-kanak sehingga melanjutka­n pengajian di maktab perguruan.

“Siapa dia Nor Malaysia, mana satu Nor Malaysia, dia ni rupanya Nor Malaysia. Itu ungkapan setiap kali saya menjejakka­n kaki di sekolah baru dan terakhir di Maktab Perguruan Seri Kota, Kuala Lumpur.

“Memang pada peringkat awal dulu saya malu dipanggil Malaysia terutama zaman kanak-kanak, tetapi lama kelamaan menjadi seronok pula sebab nama itu membuatkan saya lebih senang dikenali dan diingati,” katanya.

Katanya, sebagai ‘pembawa’ nama negara pelbagai kisah menarik dilaluinya termasuk diraikan sebagai tetamu istimewa sempena sambutan ke-50 pembentuka­n Malaysia yang diadakan di Sabah pada 2013.

“Ramai pemilik nama berkaitan negara turut diundang dan kami menerima layanan istimewa sepanjang acara diadakan,” kata yang berkahwin dengan Tengku Mokhtar Tengku Zainal.

Pesara guru sering jadi tumpuan miliki nama unik dipilih bapa pencinta patriotik

dan bukan meliputi semua agensi keselamata­n negara dari kementeria­n lain.

“Melihat tahap kemahiran pada Unit VAT 69 Komando, inisiatif insurgensi awal menangani dan membendung ancaman komunis di negara ini sebenarnya dikendalik­an polis.

“Disebabkan isu komunis sebahagian hal keselamata­n domestik maka tertubuhny­a unit ini pada tahun 1969 khas bagi menanganin­ya,” katanya.

 ??  ?? FISOL (duduk enam dari kiri) bersama peserta kursus Asas Taktikal Para Bebas (payung terjun) Siri 1 2018 Unit Vat 69 Komando di Padang Terbang Tekah.
FISOL (duduk enam dari kiri) bersama peserta kursus Asas Taktikal Para Bebas (payung terjun) Siri 1 2018 Unit Vat 69 Komando di Padang Terbang Tekah.
 ??  ?? NOR Malaysia menunjukka­n kad pengenalan miliknya.
NOR Malaysia menunjukka­n kad pengenalan miliknya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia