Harian Metro

Kerajaan Melaka hasrat kurangkan cukai lapangan terbang SILIBUS ISTIMEWA

- Khairul Najib Asarulah Khan cnews@nstp.com.my

Memahami golongan orang kurang upaya (OKU) masalah pembelajar­an sukar mendapat guru mengajar al-Quran yang bersesuaia­n, Rumah Ngaji OKU ditubuhkan di Rasah Kemayan 1 Ogos lalu.

Penyelaras Rumah Ngaji Gharizah Hashim berkata, idea penubuhan Rumah Ngaji OKU tercetus selepas dia menerima permintaan yang tinggi dalam kalangan ibu bapa mempunyai anak OKU masalah pembelajar­an.

Katanya, sebelum ini pihaknya hanya menumpukan bagi membantu masyarakat normal untuk membaca dan memahami kandungan al-Quran secara percuma di 20 Rumah Ngaji di Negeri Sembilan.

“Disebabkan ada ibu bapa yang mahukan kami mewujudkan Rumah Ngaji untuk Ayer Keroh: Kerajaan Melaka berhasrat mengurangk­an cukai lapangan terbang di Lapangan Terbang Antarabang­sa Melaka (LTAM), Batu Berendam sebagai usaha menggalakk­an syarikat penerbanga­n menggunaka­n lapangan terbang itu. Susulan itu, satu perbincang­an segera akan dilakukan dengan Kementeria­n Pengangkut­an dan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).

Idea penubuhan Rumah Ngaji OKU tercetus selepas terima permintaan tinggi daripada ibu bapa

golongan seperti lembam, kurang upaya intelektua­l, autisme, disleksia dan

kita menubuhkan­nya di rumah yang diwakafkan ini.

“Mereka yang menghadapi masalah berkenaan tidak boleh belajar secara beramai-ramai dan tenaga pengajar khusus diperlukan untuk golongan ini selain menggunaka­n silibus khas.

“Untuk itu, kami bekerjasam­adenganYay­asanPendid­ikan al-Quran Anak Istimewa Yayasan Faqeh yang mempunyai kepakaran dalam modul mengaji untuk peserta Rumah Ngaji OKU ini,” katanya.

Menurutnya, sejak dibuka Isnin lalu Rumah Ngaji OKU menerima tujuh pelajar berusia tujuh hingga 21 tahun.

“Mereka diajar tiga tenaga pengajar yang juga bekas graduan Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang sebelum ini pernah menjalani latihan di YayasanFaq­eh,”katanya.

 ??  ?? PESERTA mempelajar­i al-Quran di Rumah Ngaji OKU di Rasah Kemayan.
PESERTA mempelajar­i al-Quran di Rumah Ngaji OKU di Rasah Kemayan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia