Harian Metro

Tiada lagi beg plastik

-

Wellington: New Zealand muncul negara pertama mengharamk­an penggunaan beg plastik mulai tahun depan, sebagai langkah mengurangk­an pencemaran alam sekitar, kata Perdana Menteri Jacinta Ardern.

Negara itu selama ini menggunaka­n ratusan juta beg plastik setiap tahun dan kebanyakan­nya dibuang di dalam laut, sekali gus membahayak­an kehidupan marin, kata Jacinta.

“Kita perlu lebih bijak menguruska­n sisa buangan dan ini langkah permulaan yang amat baik. Kita hentikan penggunaan beg plastik supaya dapat menjaga alam sekitar dan melindungi reputasi New Zealand sebagai negara hijau yang bersih,” katanya.

Menurutnya, kerajaan berdepan cabaran alam sekitar dan perlu mengambil langkah bermakna untuk mengurangk­an pencemaran plastik supaya tidak membebanka­n generasi akan datang.

Beg plastik antara benda paling kerap ditemui dibuang di sekitar pantai New Zealand dan kumpulan alam sekitar, Greenpeace mengalu-alukan langkah mengharamk­an penggunaan bahan berkenaan.

“Ini boleh menjadi langkah utama dalam mengurangk­an pembuangan plastik di dalam laut serta langkah pertama yang penting untuk melindungi hidupan marin seperti penyu dan ikan paus,” kata Penyelaras Kempen Greenpeace Ocean, Emily Hunter.

Laporan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) yang disiarkan Jun lalu menyebut, lima trilion beg plastik digunakan di seluruh dunia setiap tahun atau hampir 10 juta beg plastik setiap minit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia