Harian Metro

The Hawks cari penawar duka BELANG AWAL

- Rodly Fadly sukanteam@nstp.com.my Mohd Fitrie Muhamad mfitrie@nstp.com.my

Kuala Lumpur: “Saya mahu Kuala Lumpur menang. 1-0 pun tak apa,” tegas pengendali sementara pasukan itu, Chong Yee Fatt menjelang

Insiden pergaduhan pemain mencemari kemenangan 2-0 skuad Bawah 23 (B-23) negara ke atas Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada aksi persahabat­an terakhir di Stadium Shah Alam, semalam.

Insiden berlaku di tengah padang selepas pemain UAE tidak berpuas hati dengan pemain negara sebelum ia merebak membabitka­n keseluruha­n pemain termasuk di bangku simpanan.

Bagaimanap­un, ada petanda positif yang dijelmakan anak buah Datuk Ong Kim Swee sebelum ke Indonesia Isnin ini bagi menghadapi Sukan Asia.

Daripada aksi yang dipamerkan, pemain negara wajar mendapat pujian ketika langsung tidak menunjukka­n rasa gerun terhadap lawan yang memiliki reputasi lebih gah di pentas bola sepak Asia.

Sebelum ini, Kim Swee kehilangan beberapa nama seperti Matthew Davies, Nor Azam Azih, Aidil Zafuan Abdul Radzak dan juga Jafri Firdaus Chew.

Jika prestasi sama mampu dijelmakan dalam perlawanan sebenar, tidak mustahil kejutan mampu dilakar skuad B-23 seperti dilakukan pada Kejuaraan Konfederas­i Bola Sepak Asia B-23 di China awal tahun lalu apabila berjaya mara ke suku akhir. pertemuan dengan FELCRA FC dalam aksi Kumpulan A Piala Malaysia di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, esok.

Untuk itu, Yee Fatt yang kini memimpin pasukan selepas jurulatih dari Brazil, Fabio Maciel direhatkan, akan memperkema­skan benteng pertahanan bagi memastikan pintu golnya tidak terus menjadi lubuk kepada lawan.

Beliau sedar, selagi kelemahan itu tidak diatasi, Kuala Lumpur akan terus kempunan untuk mencipta kemenangan malah mungkin diaibkan dengan kekalahan besar.

“Barisan serangan kami memang bagus apabila mampu menjaringk­an banyak gol tapi apa gunanya jika pintu gol kami juga banyak dibolosi,” katanya.

Pada aksi semalam, skuad Kim Swee tampil selesa dengan menguasai permainan namun terpaksa menunggu sehingga minit ke-27 untuk memperoleh gol pendahulua­n menerusi Safawi Rasid.

Pada minit ke-39, skuad negara berdepan situasi cemas apabila penjaga gol, Mohd Ifwat Akmal Chek Kassim keluar daripada posisinya dan gagal mengeluark­an bola dengan baik namun penyerang UAE, Zayadel Ameri gagal memanfaatk­an

Yee Fatt merujuk rekod mereka yang melepaskan 51 gol sepanjang Liga Super musim ini dan yang terbaru kekalahan 1-5 kepada Terengganu dalam aksi Piala Malaysia, hujung minggu lalu.

“Itu nasib baik Sharbinee (Alawee Ramli) yang menjaga gol, kalau orang lain mungkin lebih banyak bolos,” ujar Yee Fatt.

Menurut Yee Fatt, beliau sudah mengenal pasti punca kepada masalah itu dan sedang berusaha untuk memperbaik­inya.

“Selama ini kami tidak bermain sebagai satu unit, masing-masing hanya menjaga kawasan sendiri. Sikap itu perlu diubah, mulai sekarang saya mahu mereka menyerang dan bertahan bersama sebagai satu pasukan.

“Saya tidak kisah mereka peluang terhidang dengan baik.

Selang seminit selepas itu, Safawi meraih peluang terbaik menambah jaringan tetapi pertahanan lawan, Ismael Khalid Khamis nyata lebih pantas untuk mengeluark­an bola dari kawasan bahaya.

Bersambung babak kedua, UAE tampil lebih kemas berbanding 45 minit pertama apabila dilihat lebih tersusun dalam setiap gerakan yang diatur tetapi benteng negara bermain buruk dan hanya jaringkan satu gol asalkan menang kerana itu lebih penting. Perkara inilah yang saya tekankan kepada pemain dan saya nampak mereka memberi tindak balas positif semasa latihan.

“Bagi mencapai matlamat itu, saya akan turut melakukan rombakan kecil dalam kesebelasa­n utama serta mengubahsu­ai formasi permainan apabila berdepan FELCRA dan berharap memberi impak besar serta membawa kemenangan,” katanya.

„ Anak buah Kim Swee dapat tonik terbaik menjelang Sukan Asia

lebih berdisipli­n mengekang serangan diatur lawan.

Pada minit ke-64, gerakan solo menarik Mohammad Akhyar Rashid sekali lagi menceriaka­n kem negara apabila tenang melakukan sentuhan penyudah untuk menggegar gawang UAE buat kali kedua.

Ketika aksi dijangka berakhir tanpa kekecohan, pergaduhan pemain berlaku pada masa kecederaan membabitka­n kesemua pemain kedua-dua pasukan.

 ??  ?? GUILHERME De Paula (kiri) sandaran KL robek FELCRA.
GUILHERME De Paula (kiri) sandaran KL robek FELCRA.
 ??  ?? AKHYAR (tengah) terjatuh selepas diasak dua pemain UAE.
AKHYAR (tengah) terjatuh selepas diasak dua pemain UAE.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia