Harian Metro

BASUH TANGAN BUNUH KUMAN

-

Penyakit tangan ,kaki dan mulut (HFMD) paling kerap menjangkit­i bayi dan kanak-kanak berusia bawah lima tahun. Oleh kerana kes yang sering dipaparkan membabitka­n si kecil, mungkin ramai tidak tahu orang dewasa juga boleh mengalami penyakit ini.

Dari Januari hingga Julai tahun ini saja, sebanyak 35,886 jangkitan HFMD dilaporkan di negara ini menyebabka­n ramai ibu bapa bimbang khususnya yang mempunyai anak kecil dan dihantar ke pusat jagaan harian.

HFMD adalah penyakit berjangkit yang boleh tersebar menerusi sentuhan langsung dengan mukus, air liur, cecair dan najis kanakkanak yang mengalami jangkitan.

Ia juga boleh tersebar secara tidak langsung menerusi permukaan yang sudah tercemar. Oleh itu, cara terbaik adalah melakukan pembersiha­n ke atas barang yang sering disentuh di rumah atau yang dikongsi bersama orang ramai di tempat awam.

Tangan sentiasa nampak bersih kerana kuman tidak boleh dilihat melalui mata kasar. Oleh itu, penting buat ibu bapa untuk membersihk­an tangan selepas bersentuha­n dengan orang luar atau peralatan awam sebelum memegang anakdiruma­hsebagai langkah berjaga-jaga.

Justeru, perkara paling penting yang perlu dititikber­atkan adalah kekal bersih dengan cara paling mudah antaranya dengan menggunaka­n rangkaian Auxiliary daripada Antabax.

Antabax, rangkaian produk penjagaan diri antibakter­ia halal mempunyai rangkaian Auxiliary yang terdiri daripada tisu pembersih antibakter­ia, pembersih tangan segera dan penyembur pembersih tangan bersaiz poket.

Produk kebersihan ini boleh membantu mengurangk­an risiko jangkitan HFMD untuk seisi keluarga terutama kepada kanak-kanak dan bayi.

Rangkaian produk Antabax menawarkan perlindung­an 24 jam dan membunuh sehingga 99.9 peratus kuman berbahaya.

Penggunaan Antabax memberikan ketenangan minda kepada seluruh keluarga kerana diiktiraf halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Amalan kebersihan yang baik bermula dari rumah. Sama-sama kita mendidik anak-anak mengenai kepentinga­n kebersihan dalam usaha membantu mengurangk­an risiko daripada dijangkiti HFMD.

 ??  ?? JAGA kebersihan untuk mengelak dijangkiti HFMD.
JAGA kebersihan untuk mengelak dijangkiti HFMD.
 ??  ?? RANGKAIAN produk Antabax.
RANGKAIAN produk Antabax.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia