Harian Metro

Gaji CEO semakin besar, pekerja tidak berubah

-

London: Gaji ketua eksekutif syarikat di Britain meningkat kepada 11 peratus pada tahun lalu dengan pendapatan purata £4 juta (RM21 juta), namun gaji pekerja biasa hanya meningkat dua peratus, lapor kajian agensi Chartered Institute of Personnel and Developmen­t (CIPD) dan High Pay Centre.

Menurut Mail Online, kajian itu diumumkan ketika banyak syarikat besar berdepan bantahan daripada pelabur yang tidak berpuas hati dengan bayaran gaji dan bonus berlebihan.

Royal Mail yang berdepan bantahan hebat berhubung perjanjian bayaran gaji berjumlah £2.7 juta (RM14 juta) kepada ketua pegawai eksekutif (CEO) barunya, Rico Back.

Kemarahan juga timbul berhubung bayaran £10.4 juta (RM54.22 juta) kepada CEO Unilever, Paul Polman dan £42 juta (RM218 juta) kepada Simon Peckham pada 2017, CEO syarikat Melrose sebelum pengambila­lihan

syarikat GKN.

Pengasas WPP yang disingkirk­an, Martin Sorrell juga menerima bayaran £13.9 juta (RM72.5 juta) pada tahun lalu.

Ketua eksekutif CIPD, Peter Cheese berkata, sangat mengecewak­an melihat bayaran kepada CEO melonjak ketika tekanan yang semakin tinggi sejak beberapa tahun menyebabka­n gaji purata tenaga kerja hampir tidak berubah.

Pengarah Pay Centre, Luke Hildyard berkata, ia sangat menyedihka­n melihat jurang bayaran gaji antara CEO dan pekerja biasa yang sangat besar.

“Peningkata­n bayaran CEO mempamerka­n budaya korporat dan kebertangg­ungjawapan yang rendah serta menunjukka­n perubahan berani terhadap tadbir urus korporat diperlukan,” katanya. Agensi

 ??  ?? SYARIKAT Royal Mail yang berdepan bantahan paling besar selepas CEO baharunya menerima gaji yang besar. - Agensi
SYARIKAT Royal Mail yang berdepan bantahan paling besar selepas CEO baharunya menerima gaji yang besar. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia