Harian Metro

Kemahiran bantu berdikari

- Suzianah Jiffar news@nstp.com.my

Bagi Khir Johari Abdullah dan Anisah Basarah, cacat penglihata­n bukan penghalang untuk bekerja bagi menambah pendapatan menerusi peluang diberikan Pusat Orang Buta Tuaran.

Johari, 59, dan Anisah, 36, yang juga ahli Pertubuhan Orang-orang Buta Sabah, turut bangga kerana berpeluang menambah pendapatan dengan mengambil upah mengurut di Pusat Refleksolo­gi di pusat berkenaan.

Ketika ditemui, Johari yang berasal dari Ranau dan cacat penglihata­n ketika berusia lapan tahun akibat demam panas berkata, jika ada pelanggan datang ke pusat Kota Kinabalu: “Walaupun sudah enam hari hilang, kami sekeluarga berharap nenek segera ditemui dalam keadaan selamat,” kata Levika Yompok, 24, cucu warga emas yang hilang di hutan sejak Jumaat lalu di Kampung Taburan di Kota Belud.

Menurut Levika, keluargany­a tidak pernah berhenti mendoakan yang terbaik supaya pihak berkuasa dapat menemui nenek mereka, Sinayoh Masukong, 86, secepat mungkin.

Katanya, keadaan neneknya merisaukan, namun mereka masih percaya dan berharap dia segera ditemui.

“Sehingga hari ini (semalam), pihak berkuasa masih gagal menemui nenek atau sebarang petanda yang boleh membawa kepada penemuanny­a. Kami sekeluarga risau memikirkan keadaan kesihatann­ya,” katanya.

Kehilangan Sinayoh disedari ahli keluarga kira-kira jam

5.30 pagi selepas dia dipercayai itu, dia bersama beberapa rakan termasuk Anisah akan mengambil upah mengurut.

“Saya tidak menafikan kemahiran dalam refleksolo­gi keluar dari rumah sebelum sesat di kawasan hutan berhampira­n.

Penduduk kampung mendakwa ada melihat mangsa tersangkut pada dahan berduri, kira-kira 300 meter dari rumahnya berhampira­n banyak membantu kami berdikari. Saya sebenarnya turut bekerja di Perbadanan Pembanguna­n Ekonomi Negeri Sabah (SEDCO) sejak tahun 2006 sebagai operator.

“Selain itu, saya membuka pusat refleksolo­gi kecil-kecilan di pekan Tuaran dengan modal RM5,000,” katanya yang belajar kemahiran mengurut di sebuah pusat refleksolo­gi di Kota Kinabalu pada 2003.

Anisah dari Semporna yang cacat penglihata­n tahap B2 sejak dilahirkan berkata, kekurangan itu bukan alasan untuk terus mengharapk­an bantuan orang ramai.

Sebaliknya, dia sanggup meninggalk­an kampung halaman untuk mengikuti pelbagai kemahiran termasuk mengurut dan membuat kraf tangan di Pusat Orang Buta Tuaran.

“Ketika mengikuti latihan mengurut, kami diajar segala teknik selama tiga bulan sehingga mahir dan mendapat sijil. Kemahiran ini amat bermakna untuk kami berdikari,” katanya yang turut mengambil upah mengurut dengan beroperasi di rumahnya di Telipok, selain di Tamu Gaya di Kota Kinabalu pada setiap Ahad.

Presiden Pertubuhan Orang-orang Buta Sabah, Datuk Rosalind Chew Bee Koh berkata, pusat refleksolo­gi itu beroperasi secara rasmi sejak Ogos tahun lalu.

„ Golongan OKU buta tawar khidmat refleksolo­gi

 ??  ?? KHIR Johari memberi perkhidmat­an mengurut bagi menjana pendapatan di Pusat
Refleksolo­gi Light of Hope.
KHIR Johari memberi perkhidmat­an mengurut bagi menjana pendapatan di Pusat Refleksolo­gi Light of Hope.
 ??  ?? ANISAH (kanan) ketika mengurut kaki di Pusat Orang Buta Tuaran.
ANISAH (kanan) ketika mengurut kaki di Pusat Orang Buta Tuaran.
 ??  ?? SINAYOH
SINAYOH

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia