Harian Metro

‘Lahir anak muda berjiwa Islam’ ‘Mujur ada ustaz’

- Amir Abd Hamid amir_hamid @mediaprima.com.my

Seremban: “Matlamat kami mahu melahirkan ramai anak muda berjiwa Islam dan sokongan masyarakat amat diperlukan,” kata pengasas Pusat Jagaan Anak-Anak Yatim Walidaina dari Taman Sri Pagi, Senawang di sini.

Mohd Zatullah Kamarudin berkata, pihaknya bersyukur atas sumbangan masyarakat yang diterima dan ia banyak membantu menguruska­n operasi pusat jagaan anak yatim berkenaan.

“Bukan mudah menguruska­n pusat jagaan anak yatim

„ Anak tahfiz hampir putus asa selepas kehilangan ibu bapa

Peristiwa hitam ibu bapanya maut dalam kemalangan jalan raya dua tahun lalu memberikan kesan mendalam kepada Siddiq Syahmi Mohd Suhaimi, 17, malah remaja ini hampir berputus asa untuk mahupun tahfiz. Kami memerlukan kira-kira RM8,000 sebulan untuk melancarka­n operasi dan keprihatin­an masyarakat amat ditagih,” katanya ditemui sebaik majlis penyerahan zakat berjumlah RM3,500 daripada Affin Islamic Bank di pejabat The New Straits Times Press (NSTP) Berhad di sini, semalam.

Penyerahan sumbangan itu dilakukan Pengurus Affin Bank Berhad Cawangan Senawang Azamah Abd Muas.

Hadir sama Pengurus Affin Bank Berhad Cawangan Port meneruskan pengajian hafazan al-Quran diikutinya ketika itu.

Namun berkat dorongan tenaga pengajar Madrasah Tahfiz Al Quran Al Walid, Bukit Beruntung di sini, Siddiq Syahmi yang juga anak bongsu daripada lima beradik bangkit semula dan dia kini sudah menghafaz 30 juzuk kitab suci itu.

Remaja itu berkata, semangatny­a untuk bergelar huffaz hilang selepas mendapat berita bapanya Mohd Suhaimi Mat dan ibu Napisah Abas terkorban dalam kemalangan jalan raya.

“Saya menerima berita itu Dickson Hani Yusnita Othman dan Ketua Biro NSTP Negeri Sembilan Rudy Fazrunisya­m Samarudin.

Menurut Mohd Zatullah, pusat jagaan yang beroperasi tahun lalu itu didaftarka­n atas nama persendiri­an dan tidak menerima sumbangan tetap daripada mana-mana pihak.

“Sepanjang beroperasi, kami sekadar mengharapk­an sumbangan orang ramai untuk perbelanja­an anak-anak, kos pentadbira­n, sewa asrama, bil air dan api dan sebagainya,”katanya. pada waktu Subuh, kemalangan meragut nyawa ibu dan ayah pula berlaku pada malam sebelumnya.

“Ketika itu saya jadi amat lemah hingga rasa mahu berhenti belajar, mujur ustaz dan adik-beradik lain beri dorongan.

“Selain itu saya mahu penuhi hasrat arwah ayah yang mahu saya menjadi huffaz, alhamdulil­lah saya dapat tempuhi semua cabaran ini,” katanya.

Siddiq Syahmi ditemui pada majlis penyerahan wang zakat berjumlah RM3,500 disumbangk­an Affin Islamic Bank Berhad (Affin Islamic) menerusi program Titipan Kasih Harian Metro (TKHM) kepada Madrasah Tahfiz Al Quran Al Walid dan Pusat Jagaan Fatimah Yaakub di Bukit Beruntung, semalam.

Sumbangan itu diserahkan Eksekutif Penasihat Syariah Affin Islamic, Akmal Asyraf Ab Jamal dan Penolong Pengurus Promosi dan Komunikasi Pemasaran Affin Islamic, Shahreen Rahim kepada Ustaz Muhammad Abdul Hadi Baharudin, 25, mewakili madrasah tahfiz dan pusat jagaan itu.

Program tanggungja­wab sosial (CSR) itu turut menziarahi dan menyampaik­an zakat kepada Akademi Tahfiz Al Hira, di Taman Semarak, Bukit Beruntung.

 ??  ?? AKMAL (baju hitam) dan Shahreen beramah mesra bersama pelajar Madrasah Tahfiz Al-Quran Al Walid selepas menyampaik­an sumbangan pada program Titipan Kasih Harian Metro.
AKMAL (baju hitam) dan Shahreen beramah mesra bersama pelajar Madrasah Tahfiz Al-Quran Al Walid selepas menyampaik­an sumbangan pada program Titipan Kasih Harian Metro.
 ?? HASRIYASYA­H SABUDIN ?? HANI Yusnita (kiri) dan Rudy (empat dari kiri) bersama lima wakil Pusat Tahfiz Jagaan Anak Yatim Negeri Sembilan.
HASRIYASYA­H SABUDIN HANI Yusnita (kiri) dan Rudy (empat dari kiri) bersama lima wakil Pusat Tahfiz Jagaan Anak Yatim Negeri Sembilan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia