Harian Metro

Kim Swee jadi rebutan media luar ‘Janji menang’

-

Jakarta: Pengendali negara, Datuk Ong Kim Swee

menjadi tumpuan media Vietnam dan Indonesia bagi mendapatka­n pendapat mengenai cabaran bakal dihadapi negara masing-masing.

Selain wakil Malaysia, media kedua-dua negara berkenaan turut mengambil kesempatan menemurama­h pengendali berpengala­man itu pada sesi latihan pasukan Malaysia sejak dua hari lalu.

Pada Selasa, sekumpulan media Vietnam menemurama­h Kim Swee bagi mendapatka­n nasihatnya kerana finalis Piala AFC U-23 itu dijangka bertemu Korea Selatan pada separuh akhir sekiranya mampu melepasi halangan pusingan kedua dan suku akhir.

P(gambar)

eledak utama negara Safawi Rasid tidak mahu ‘tamak’ malah tidak kisah siapa yang menjaringk­an gol ketika menentang Jepun dalam aksi pusingan kedua hari ini.

Baginya, paling penting adalah skuad B-23 negara mara ke peringkat suku akhir terlebih dulu.

“Saya tidak kisah siapa yang meledak jaringan, janji keputusan positif kepada pasukan yang sudah mara sejauh ini,” kata Safawi.

“Namun

sebagai

Skuad negara melakar kejutan terbesar kejohanan apabila menewaskan juara bertahan, Korea Selatan 2-1 dalam aksi Kumpulan E dengan Taegeuk Warriors turut membariska­n bintang Piala Dunia yang diketuai pemain Tottenham Hotspur FC, Son Heung-min.

“Saya fikir jurulatih anda lebih tahu mengenai lawan akan ditentangn­ya, paling penting keazaman pemain,” kata Kim Swee menjawab soalan seorang wartawan Vietnam mengenai Korea Selatan.

Terdahulu Vietnam bertemu pasukan di tangga ketiga Kumpulan E di belakang Malaysia dan Korea Selatan iaitu Bahrain di pusingan kedua petang semalam.

Malah malam kelmarin pada sesi latihan kedua

„ Safawi tak kisah siapa ledak gol jumpa Jepun

penyerang saya sedar dan perlu melaksanak­an tugas iaitu meledak jaringan bagi membantu pasukan serta diri sendiri.”

Penyerang berusia 21 tahun itu mempamerka­n persembaha­n konsisten sepanjang Sukan Asia apabila meledak gol dalam setiap perlawanan yang diharungi skuad negara.

Bermula dengan satu gol menentang skuad negara di Padang B Gelora Bung Karno (GBK), sekumpulan media Indonesia turut hadir mendapatka­n pandangan Kim Swee mengenai aksi tuan rumah menentang Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada pusingan kedua yang dijadualka­n berlangsun­g hari ini.

Kim Swee dilihat tidak lokek mengenai pendapatny­a dan melayani pelbagai soalan yang dilontarka­n mengenai

UAE.

Malaysia menewaskan UAE 2-0 pada aksi persahabat­an terakhir di Stadium Shah Alam sebelum bertandang ke Sukan Asia 2018.

Malaysia sendiri akan menentang Jepun pada pusingan kedua, hari ini. Kyrgyzstan, dia terus mempamerka­n sentuhan pembunuh dengan dua gol ketika menumbangk­an Korea Selatan diikuti sepakan penalti ketika tewas kepada Bahrain.

“Kita akan mengikut taktikal yang dirancang jurulatih mengenai apa yang perlu dilakukan ketika menyerang dan bertahan.

“Mana-mana pasukan yang bermain secara individu akan berdepan kesukaran berbanding mereka yang bermain secara berpasukan,” katanya.

Kali terakhir Malaysia menentang Jepun di pentas Sukan Asia adalah pada edisi 2010 ketika skuad negara tewas 2-0 pada peringkat kumpulan.

 ??  ?? SAFAWI (tengah) jaring gol negara dalam setiap aksi peringkat kumpulan.
SAFAWI (tengah) jaring gol negara dalam setiap aksi peringkat kumpulan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia