Harian Metro

JUAL BALIK

-

Imigresen syak ada majikan kaut untung melalui pemerdagan­gan pekerja asing

Pelabuhan Klang: Kapal layar mewah,

Equanimity yang didakwa milik ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low dikawal rapi oleh pihak berkuasa.

Malah, tinjauan Harian Metro ke terminal Boustead Cruise Centre untuk melihat kapal mewah itu dengan lebih pekerja asing tetapi sebenarnya tidak memerlukan ramai pekerja.

Katanya, sebagai contoh ada majikan memohon seramai 300 pekerja asing dan semuanya diluluskan namun hasil semakan bagi industri terbabit memerlukan 50 pekerja sahaja.

“Jadi di sini kita syak ada pekerja yang ‘dijual’ di tempat lain. Seperti yang berlaku di Jalan Masjid India, baru-baru ini, apabila majikan minta ramai pekerja asing sebagai pekerja tetapi siasatan mendapati ramai yang dihantar bekerja di tempat lain.

“Itu yang dipanggil sebagai pemerdagan­gan atau memperhamb­akan orang. Kita akan ambil tindakan tegas.

“Siasatan juga mendapati pelanconga­n kapal persiaran di terminal itu berjalan seperti biasa dan van membawa pelancong dibenarkan keluar masuk.

Kelmarin, Mahkamah Tinggi (Bahagian Admiralti) membenarka­n permohonan Kerajaan Malaysia dan tiga lagi untuk menjual kapal mewah berkenaan. majikan yang berbuat demikian berjaya mengaut keuntungan antara RM1,500 sehingga RM5,000 daripada majikan lain,” katanya selepas Program Ramah Mesra (Ibadah Korban 1439H) di Depot Imigresen Lenggeng di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah JIM Negeri Sembilan Mohammed Khalil Ali.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia