Harian Metro

KISAH KLISE TAPI TULUS

-

Mempertaru­hkan pelakon Henry Golding sebagai Nick Young, lakonan jejaka keturunan Iban-Inggeris dari Sarawak itu tidaklah luar biasa.

Bagaimanap­un, kemunculan sulung

Henry sebagai pelakon layar dipuji. Dia berjaya mempamerka­n lakonan yang meyakinkan sebagai orang baru.

Berbanding heroinnya, Constance Wong sebagai Rachel Chu, aktres ini masih belum memisahkan dirinya dengan lakonan lalu termasukla­h wataknya dalam Fresh Off the Boat.

Keserasian di antara watak Nick dan Rachel tidak konsisten. Ia mungkin disebabkan banyak bahagian cerita dalam novel itu tidak cukup ruang untuk dipersemba­hkan di layar perak.

Apapun, plot ceritanya cukup kemas, sekali gus penonton akan mudah faham naratif serta perkaitan setiap adegan. Meskipun transisi babaknya pantas, ia tidak mencacatka­n cerita.

Seperkara yang jelas, filem terbitan Warner

Bros ini membawa aura filem Hollywood meski pelakonnya berdarah Asia Timur.

Banyak penggambar­an Berbeza dengan lakonannya dalam filem sebelum ini, Donnie Yen tampil sebagai guru sekolah menengah bernama Henry Chen.

Begitupun, Donnie masih mengekalka­n kehebatann­ya sebagai pelakon aksi apabila guru itu mahir dalam seni pertahanan diri.

Sebelum bertukar mengajar, Henry adalah anggota tentera. Di sekolah, dia ditugaskan untuk memantau kelas paling bermasalah dan pelajarnya datang daripada pelbagai latar belakang.

Dalam usaha mengubah dan membimbing pelajarnya ke jalan lurus, Henry berdepan samseng yang mahu sekolah terbabit ditutup.

Filem ini menyelitka­n banyak mesej positif dilakukan di Singapura, sinematogr­afinya mengagumka­n dan diterjemah­kan dengan visual indah. Baik babak di rumah, pantai, laut mahupun perkahwina­n, semuanya cantik.

Dari segi watak pula, harus diakui ada beberapa karakter lebih menonjol berbanding Nick dan Rachel. Sebagai contoh, rakan karib Rachel iaitu Peik Lin, lakonan Awkwafina.

Bawa watak lucu dan ceria, Awkwafina berjaya untuk tatapan masyarakat termasuk pengorbana­n serta dedikasi guru.

Selain itu, beberapa isu sosial golongan remaja yang sememangny­a berlaku hari ini dipaparkan kepada penonton.

Antaranya isu diskrimina­si, merokok, masalah kekeluarga­an dan tekanan.

Sememangny­a, Big Brother filem yang boleh dijadikan inspirasi buat pendidik bagi meneruskan misi mereka membimbing anak bangsa. menghidupk­an setiap babaknya baik ekspresi mahupun keaslian lakonannya. Peik Lin pasti membuatkan penonton pecah perut.

Secara keseluruha­nnya, filem ini adalah kisah Cinderella yang dimodenkan dan disulami banyak pengajaran.

Mendapat pujian sebagai filem baru yang segar oleh ramai pengkritik filem, naskhah ini wajib ditonton. Selain menghiburk­an, ia karya yang boleh ditonton berulang kali.

Walaupun mengetenga­hkan aksi, filem ini tidak menyisihka­n babak emosi yang menyentuh hati penonton.

Dalam usaha menyelitka­n pengajaran berguna kepada penonton, filem berkenaan memaparkan banyak adegan Henry bertarung berbanding fokus terhadap pelajaran.

Meskipun ada netizen berpendapa­t jalan cerita filem ini klise, rata-rata memberi pujian serta reaksi positif terhadap persembaha­n Donnie.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? Dominic Lam, Alfred Cheung, Bruce Tong dan Chris Tong. GENRE: Aksi
TAYANGAN: 16 Ogos 2018 ULASAN: Michelle Gun
Dominic Lam, Alfred Cheung, Bruce Tong dan Chris Tong. GENRE: Aksi TAYANGAN: 16 Ogos 2018 ULASAN: Michelle Gun
 ??  ?? FILEM: Big Brother ARAHAN: Kam Ka Wai PELAKON: Donnie Yen, Joe Chen, Jack Lok, Yu Kang,
FILEM: Big Brother ARAHAN: Kam Ka Wai PELAKON: Donnie Yen, Joe Chen, Jack Lok, Yu Kang,

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia