Harian Metro

Speedy Jantan, Jonathan lepasi pusingan awal

-

Jakarta: Pelari pecut negara, Khairul Hafiz Jantan dan Jonathan Nyepa masing-masing melepasi halangan awal untuk mara ke separuh akhir acara 100 meter di Gelora Bung Karno, malam tadi.

Khairul melakukan 10.47 saat dalam saringan ketiga untuk kedudukan ketiga manakala Jonathan 10.43s untuk kedudukan kedua saringan keempat.

Kedua-dua pelari negara itu akan bersaing pada separuh akhir petang ini dengan acara final dijadualka­n pada sebelah malam.

Bagi Khairul, dia tidak tertekan dalam menghadapi saingan Sukan Asia pertamanya kerana dia sememangny­a tidak diberi sebarang tumpuan.

“Tadi saya cuba nak dapatkan rentak larian untuk ke separuh final, bagi saya larian tadi OK,” katanya selepas perlumbaan.

Ditanya mengenai catatannya yang jauh daripada Van Huizen ketika anak buahnya melakar tiga kemenangan berturut-turut sebelum ini.

“Kami melihat perlawanan demi perlawanan. Kami akan berada di kedudukan teratas sekiranya keputusan memihak kepada skuad negara.

“Namun pada masa sama kami perlu berwaspada dengan perbezaan jumlah jaringan yang akan dikira sekiranya kedudukan mata terikat,” katanya.

Malaysia kini menghuni tangga kedua Kumpulan B apabila terikat sembilan mata dengan Pakistan namun rekod kebangsaan 10.18s miliknya, Khairul berkata, dia tidak mengharapk­an apa-apa cuma akan bergembira melakukann­ya.

“Tak apa jauh dari rekod, orang pun tak harap saya, saya hanya gembira berlari.

“Saya harap dapat lakukan yang terbaik pada separuh akhir dan cuba kejar final,” katanya sambil menjelaska­n dia perlu berlari sekitar 10.20s bagi menempatka­n diri dalam kalangan lapan pelari terpantas Asia di final. lawan mempunyai kelebihan jaringan.

Pakistan sudah meledak 36 gol tanpa bolos dengan Malaysia pula 33 gol dan bolos dua kali.

“Fokus pemain semakin meningkat dan diharapkan berterusan,” katanya.

Selepas menentang Pakistan hari ini, skuad negara dilihat tidak akan berdepan kesukaran menewaskan Oman pada aksi terakhir peringkat kumpulan Selasa ini.

Malaysia memburu emas di Jakarta yang turut menawarkan tiket secara automatik ke Sukan Olimpik Tokyo 2020.

 ??  ?? AKSI skuad hoki negara ketika bertemu Bangladesh.
AKSI skuad hoki negara ketika bertemu Bangladesh.
 ??  ?? KHAIRUL Hafiz (kiri) menduduki tempat ketiga pada pusingan kelayakan.
KHAIRUL Hafiz (kiri) menduduki tempat ketiga pada pusingan kelayakan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia