Harian Metro

Satu persatu zink atap dapur tercabut

-

Temerloh: “Jantung saya berdegup kencang melihat satu persatu bumbung zink di dapur rumah diterbangk­an angin,” kata Talib Mahmud, 61, dari Pamah Kasih di sini.

Menurutnya, dia hanya mampu berdoa kepada Allah supaya tiada kejadian buruk berlaku.

Menceritak­an semula kejadian jam 8 malam kelmarin, warga emas itu berkata, dia menonton televisyen di ruang tamu bersama keluarga sebelum terdengar bunyi bising di dapur.

Katanya, mereka bergegas ke dapur sebelum melihat bumbung zink tercabut dan segera menyelamat­kan diri ke ruang tamu.

“Saya berdoa kami sekeluarga selamat daripada bencana alam itu. Saya tidak tahu nilai kerugian, tetapi bersyukur tiada yang tercedera,” katanya di sini, semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Temerloh Hashnudin Hussin berkata, sebanyak 85 rumah terjejas dalam kejadian itu membabitka­n 11 kampung dan tujuh taman perumahan sekitar daerah ini.

Menurutnya, antara kawasan terjejas ialah Kampung Bukit Lada yang membabitka­n tiga rumah, Kampung Cengkenit (5), Kampung Gajah Mati (1), Kampung Dato Shariff Ahmad (16) dan Kampung Kenuang (1).

Katanya, turut terjejas rumah di Kampung Jenderak (3), FELDA Jenderak Utara (2), FELDA Jenderak Selatan (16), Kampung Gunung Senyum (1), Kampung Pamah Kasih (22), Kampung Paya Luas (8) dan Taman Bukit Tualang (7).

“Bagaimanap­un, tiada kes membabitka­n kecederaan penghuni rumah dilaporkan.

“Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Temerlohme­ngambil keterangan daripada mangsa bagi merekodkan jumlah kerugian sebelum bantuan disalurkan,” katanya.

Hashnudin berkata, pasukan penyelamat termasuk Angkatan Pertahanan Awam (APM) Temerloh menebang beberapa pokok yang boleh membahayak­an nyawa penduduk.

 ??  ?? ATAP dapur Talib yang berlubang diterbangk­an angin.
ATAP dapur Talib yang berlubang diterbangk­an angin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia