Harian Metro

TERSEPIT TUJU PENAMAT Lawan diri lalui ujian getir: Irene

-

„ Azizul gagal ulang prestasi terbaik, raih gangsa keirin

Sentuhan bekas rakan sepasukan memusnahka­n impian jaguh trek negara, Azizulhasn­i Awang apabila meraih gangsa dalam aksi final keirin semalam.

Pelumba Thailand, Jai Angsuthasa­wit yang dilatih

Jakarta: Bekas pelumba negara, Josiah Ng memainkan peranan besar dalam melonjakka­n Jai Angsuthasa­wit muncul juara acara keirin di Sukan Asia 2018.

Beliau yang kini jurulatih skuad pecut Thailand melatih pelumba kacukan Thailand-Australia itu sejak awal tahun ini.

“Ia sesuatu yang luar biasa kerana saya hanya melatihnya selama tujuh bulan. Sukan Asia tahap yang tinggi bagi keirin. Saya hanya gembira jika dia mampu meraih sebarang pingat.

“Situasi sama seperti Azizulhasn­i Awang 10 tahun lalu. Tiada siapa mengenalin­ya dan secara tiba-tiba dia menang.

“Tanpa kelengkapa­n dan sokongan yang baik seperti sains sukan saya bangga kami mampu menjadi ‘pembunuh gergasi’ kali ini,” jelasnya.

Menurutnya, tiada rahsia kejayaan itu kerana ia dilakukan dengan visi, perancanga­n dan pelaksanaa­n yang baik.

“Misi saya mengangkat sukan ini ke pentas lebih tinggi. Saya sudah melakukann­ya bekas pelumba negara, Josiah Ng melakar kejutan meraih emas manakala Yudai Nitta dari Jepun meraih perak dalam saingan sengit itu.

“Saya ada berseloroh dengan Josiah supaya mengarahka­n Jai mengekori di belakang sekiranya mahu meraih perak, namun sebaliknya berlaku.

“Saya dan Josiah antara pakar taktikal terbaik dunia dalam keirin. Jelas sekali Josiah sudah menurunkan ilmunya kepada Jai kerana ada peningkata­n dari segi taktikal. Saya memang sedih kerana yakin mampu meraih emas. Saya simpan tenaga semaksimum mungkin untuk aksi final, namun tidak berhasil,” katanya.

The Pocket Rocketman tidak dapat melakukan henjutan lebih awal apabila tersepit antara Jai dan Nitta menuju ke garisan penamat.

“Selekoh terakhir masih tiada ruang untuk saya melakukan henjutan dan saya mungkin akan disingkirk­an sekiranya bertindak agresif, jadi saya hanya berserah sekiranya masih ada ruang menuju garisan penamat,” katanya.

Jelas pelumba kelahiran Terengganu itu, secara keseluruha­n dia kurang berpuas hati kerana mengharapk­an emas dalam keirin.

“Saya melintasi garisan penamat dengan belum Palembang: Atlet negara, Irene Chong dan Teoh Sue Ling mengakhiri saingan acara triatlon wanita masing-masing di tempat ke-12 dan 16 pada temasya Sukan Asia Jakarta-Palembang, semalam.

Peserta dari Jepun, Yuko Takahashi meraih pingat emas apabila mencatat masa terpantas satu jam 59 minit dan 29 saat selepas melengkapk­an tiga disiplin iaitu renang sejauh 1.5 km, berbasikal 40km dan berlari 10km.

Pingat perak disambar atlet China, Zhong Mengying yang mencatat masa 2’01:16s dan gangsa menjadi milik

(gambar)

mencapai potensi sebenar. Ia mengecewak­an,” katanya yang turut meraih perak dalam pecut berpasukan.

Ditanya mungkin ia berkait dengan tindakanny­a mencukur misai selepas meraih emas kelmarin, dia menjelaska­n mungkin rezekinya hanya di tempat ketiga semalam.

atlet Macau, Long Hoi dengan masa 2’01:28s.

Irene pula berjaya menamatkan saingan dalam kelompok pertengaha­n dengan catatan masa 2’20:59s, manakala Sue Ling 2’29:27s.

Irene berkata, dia terpaksa melawan diri sendiri kerana melalui ujian getir sepanjang disiplin larian dan berbasikal di bawah panas terik matahari.

“Perlumbaan hari ini amat mencabar kerana keadaan cuaca yang panas dan kering dan saya hanya fikir untuk menamatkan perlumbaan secepat mungkin.

“Hari ini juga Hari Kebangsaan, jadi saya mengambil semangat itu untuk meneruskan larian sekali gus berjaya hingga ke garisan penamat,” katanya. BERNAMA

 ??  ?? AZIZUL kecewa gagal sumbang emas keirin
buat negara.
AZIZUL kecewa gagal sumbang emas keirin buat negara.
 ??  ?? JAI (kiri) terlebih dulu melintasi garisan penamat.
JAI (kiri) terlebih dulu melintasi garisan penamat.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia