Harian Metro

Lebih 100 rumah daif dibaik pulih

-

Bau: Sebanyak 100 rumah daif di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tasik Biru dibaik pulih tidak lama lagi bagi keselesaan penduduk di situ.

ADUN Tasik Biru Datuk Henry Harry Jinep berkata, inisiatif berkenaan sebahagian daripada komitmenny­a membantu penduduk miskin terutama di Jagoi, Bratak dan Singai di kawasan diwakiliny­a itu.

“Ia antara keperluan mendesak di DUN Tasik Biru dan kawasan sekitarnya. Inilah hasil pengamatan saya sepanjang lawatan ke lokasi berkenaan, khusus bagi mengenal pasti pemasalaha­n setempat termasuk keperluan rakyat.

“Malah, lawatan itu juga bagi membantu pasukan mengenal pasti tahap kedaifan rumah penduduk berkenaan supaya ia dapat dibaiki segera selain bantuan lain yang boleh disalurkan,” katanya kepada NSTP di sini, semalam.

Mengulas lanjut, katanya, semua rumah daif berkenaan sudah disenaraik­annya untuk kerja baik pulih di bawah Projek Pembaikan Rumah Rakyat Miskin menggunaka­n sepenuhnya dana kerajaan negeri diterajui Gabungan Parti Sarawak (GPS).

“Ini akan dimulakan secepat mungkin sejurus kita menerima peruntukan kerajaan negeri yang disalurkan ke akaun khas Jawatankua­sa Program Penambahba­ikan Rumah Rakyat DUN Tasik Biru.

“Ia turut dianggotai wakil dari Pejabat Daerah Bau, Majlis Daerah Bau dan Jabatan Kerja Raya (JKR),” katanya.

Henry berkata, kerajaan negeri memperuntu­kkan RM1 juta untuk setiap ADUN GPS bagi program membaik pulih rumah daif di kawasan masing-masing berikutan beberapa bantuan daripada Kerajaan Persekutua­n dibatalkan susulan perubahan landskap politik negara.

“Bagi Pusat Khidmat DUN Tasik Biru, kita mengambil pendirian optimis dan akan meneruskan inisiatif membaik pulih rumah rakyat ini selagi ada peruntukan dana daripada kerajaan negeri,” katanya.

 ??  ?? HENRY (kiri) melawat kawasan DUN Tasik Biru bagi mengenal pasti tahap kedaifan rumah penduduk.
HENRY (kiri) melawat kawasan DUN Tasik Biru bagi mengenal pasti tahap kedaifan rumah penduduk.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia