Harian Metro

Perlu patuhi spesifikas­i pemasangan

- Nor Azizah Mokhtar dan Hasbi Sidek cnews@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Penghadang besi jalan atau lebuh raya boleh menjadi punca kemalangan maut kepada pengguna jalan raya jika tidak memenuhi spesifikas­i dan cara pemasangan yang betul.

Ketua Pengarah Institut Kajian Keselamata­n Jalan Raya Malaysia (MIROS) Dr Siti Zaharah Ishak berkata, kemalangan seumpama itu menimbulka­n kerisauan pelbagai pihak dengan kejadian terbaru menyebabka­n seorang penumpang maut manakala dua lagi cedera dalam kemalangan di Jalan SalorPasir Mas, Kelantan, 27

Ogos lalu.

Menurut Dr Siti Zaharah, perhatian penting perlu diberikan khususnya di bahagian hujung atau terminal penghadang jalan.

“Secara amnya terdapat dua jenis kaedah pemasangan terminal penghadang yang membahayak­an pengguna jalan raya iaitu penggunaan jenis dan terminal

bull nose

yang ditanam ke dalam tanah

katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Beliau berkata, terminal penghadang seperti

boleh menembusi kenderaan apabila dilanggar manakala jenis

pula boleh bertindak sebagai landasan pelancaran dan menyebabka­n kesan kemalangan lebih serius.

“Penting untuk memastikan pertindiha­n selusur penghadang separa tegar mengikut arah trafik. Pertindiha­n yang tidak betul boleh menyebabka­n selusur menusuk masuk ke ruang dalam kenderaan apabila berlaku kemalangan,” katanya.

Beliau menyaranka­n supaya kerja pemasangan terminal penghadang mematuhi spesifikas­i ditetapkan, dimana terminal terbabit perlu dipasang dengan sedikit pesongan

W-beam Guardrail

(ramped),”

nose

ramped

bull

(launching pad)

(flared)

ke luar jalan. “Terminal perlu dipasang dengan pesongan arah keluar dari jalan sama ada secara lurus atau parabola serta seimbang sekurang-kurangnya 1.2m (4 kaki) mesti disediakan. Jika terdapat ruang yang luas, nilai imbangan yang disarankan adalah antara 2.4m hingga 3m harus disediakan.

Seorang pemandu van pekerja maut dalam keadaan tragik apabila kaki kirinya putus akibat terkena besi penghadang lebuh raya sejurus tercampak keluar dari kenderaan dipandunya.

Dalam kejadian jam 6.15 pagi semalam, mangsa, N Selvarajoo, 68, sedang memandu van model Nissan berseorang­an melalui Kilometer 293, Lebuhraya Kuala Lumpur Seremban berhampira­n susur Bangi, di sini.

Mangsa yang memandu di lorong paling kiri lebuh raya, bagaimanap­un dirempuh sebuah kereta Mercedes Benz dipandu seorang pemuda berusia 20 tahun.

Ketua Jabatan Siasatan

“Terminal jenis penyerap kesan perlanggar­an sesuai digunakan di kawasan pemisah trafik yang selalunya terdapat di laluan keluar dari lebuh raya. Penggunaan­nya sangat digalakkan di lokasi di mana had laju adalah tinggi kerana ia mampu menyerap tenaga perlanggar­an yang besar,” ulasnya.

Tambah beliau, terdapat beberapa contoh penggunaan terminal yang dipasang di luar negara yang boleh dijadikan panduan seperti ditanam ke dalam tanah,

(ELT),

EccentricL­oader Terminal Modified Eccentric Loader Terminal

Flare Energy Absorbing Terminal

Slotted Rail Terminal

(MELT),

dan (SRT-350).

(FLEAT)

 ??  ?? KEADAAN van yang dinaiki mangsa selepas terbabit kemalangan.
KEADAAN van yang dinaiki mangsa selepas terbabit kemalangan.
 ??  ?? TERMINAL jenis bull nose.
TERMINAL jenis bull nose.
 ??  ?? TERMINAL jenis pesongan.
TERMINAL jenis pesongan.
 ??  ?? TERMINAL jenis penyerap hentakan.
TERMINAL jenis penyerap hentakan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia